با تثبیت سقف تولید اوپک رخ داد

کاهش شدید قیمت جهانی نفت/ برنت 70 دلار

کدخبر: ۱۰۷۴۴۱
با تثبیت سقف تولید اوپک قیمت جهانی نفت به شدت کاهش یافت به نحوی که هر بشکه نفت برنت به 70 دلار رسید.
کاهش شدید قیمت جهانی نفت/ برنت 70 دلار

به‌گزارش اقتصاد نیوز، نفت خام برنت در لندن 8.4 درصد کاهش یافت که کاهش‌ها در سال جاری را به 34 درصد می‌رساند.گفتنی است اوپک دوباره در تاریخ 5 ژوئن در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

رکود در بازار نفت امسال با پیشی گرفتن تولید ایالات متحده از حد آن در بیش از سه دهه اخیر و عدم تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه و اوکراین بر عرضه حادث شد.

رئیس انجمن بازار درBNP Paribas در لندن اظهار داشت که اوپک نقش خود را به‌عنوان تولیدکننده تاثیر‌گذار بر قیمت کنار گذاشت و تعیین قیمت نفت را بر عهده بازار قرار داد و شگفت‌آور نخواهد بود که برنت قیمت 70 دلار را تجربه کند. به گفته یک تحلیلگر بازار نفت، این دیگر عربستان و اوپک نیستند که مدیریت عرضه را در اختیار دارند.

نفت برنت برای بزرگترین کاهش سالانه از سال 2008 در بورس آتی اروپا در لندن آماده شده است. آتی بیشترین سقوط از می 2011 را تجربه کرد و با کاهش 5.17 دلاری، 72.58 در هر بشکه معامله شد.

همچنین کرون نروژ، دلار کانادا و روبل روسیه در برابر دلارکاهش یافتند. سهام شرکت‌های نفت و گاز بزرگترین بازنده در بازار‌های جهانی بوند به‌طوریکه سهام BP در لندن 2.7 درصد و سهام رویال داچ شل 3.7 درصد کاهش یافتند.

به گفته وزیر نفت عراق، اوپک کاهش پنج‌درصدی در تولید را در نظر گرفته است که معادل حدود 1.5 میلیون بشکه در روز بر اساس سقف تولید فعلی است و اگر کاهش پنج میلیون بشکه می‌بود، قیمت حتماً بالا می‌رفت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران پس از جلسه به خبرنگاران گفت که از تصمیم اوپک عصبانی نیست اما این تصمیم در راستای خواست ایران نبوده است.

وست تگزاس اینترمدیت 6.3 درصد کاهش یافته است و آتی با 4.64 دلار کاهش به 69.05 دلار در هر بشکه در بورس نیویورک رسید.

براساس اطلاعات بلومبرگ، اوپک در ماه اکتبر 30.97 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده که بیش از سقف تولید این سازمان است. به گزارش این گروه، جهان در سال آینده 29.2 میلیون بشکه نفت خام در روز نیاز خواهد داشت.

منبع: بلومبرگ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید