روسیه صادرات نفت را کاهش می دهد

کدخبر: ۱۰۸۸۱۸
وزیر انرژی اسبق روسیه می‌گوید که این کشور می‌تواند با کاهش صادرات نفتی خود، به اوپک برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت کمک کند.
روسیه صادرات نفت را کاهش می دهد

به گزارش اقتصادنیوز، ایگور یوسف‌اُف، وزیر انرژی اسبق و مذاکره‌کننده پیشین روسیه با اوپک گفت: «روسیه می‌تواند با کاهش صادرات نفتی خود به نفع پالایش داخلی، به اوپک نیز برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت کمک کند.»
او با اشاره به آن که همچنان به طور منظم با وزیران نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار می کند، افزود: «حجم تولید ما ثبات دارد ولی سئوال این است که آیا باید تولید خود را افزایش دهیم؟ من این احتمال را رد نمی‌کنم که برای مثال اگر ما صادرات خود را کمی کاهش دهیم، اتفاق وحشتناکی رخ دهد.»
یوسف‌اُف که در حال حاضر ریاست یک شرکت سرمایه‌گذاری را در روسیه به عهده دارد،‌ تصریح کرد: «این مسئله برای هر شرکت مطرح است که می‌تواند نفت بیشتری را در روسیه پالایش کرده و در بازار داخلی به فروش برساند.»
ایگور یوسف‌اُف در سال‌های 2001 و 2002 ریاست هیئت مذاکره‌کننده روس را در مذاکره با اوپک با هدف حمایت از قیمت‌های جهانی نفت به عهده داشت و در آن زمان موافقت کرد که روسیه نیز تولید خود را کاهش دهد. البته شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه هیچگاه به این تعهد عمل نکردند و حتی صادرات خود را افزایش دادند.
روسیه که هم‌اکنون به طور میانگین روزانه 10.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، عضو اوپک نیست. کاهش شدید قیمت نفت در چند ماه گذشته به دلیل عرضه بیش از تقاضای نفت به بازارهای جهانی موجب شده که روسیه برای تأمین بودجه خود دچار مشکل شود. مسکو برای تحقق بودجه سالانه خود نیاز به قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت دارد.
منبع: رویترز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید