افزایش ۲۶ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران در فوریه ۲۰۱۵

استقبال بازارهای آسیایی از نفت ایران

کدخبر: ۱۱۴۵۸۵
واردات نفت ژاپن از ایران در فوریه ۲۰۱۵ با رشد ۲۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۲۴۳هزار بشکه در روز رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افزایش 26 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در فوریه 2015 خبر داد.
استقبال بازارهای آسیایی از نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه 2015 به 243 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به ماه قبل از آن رشد 26 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 6 درصدی داشته است.
واردات نفت ژاپن از ایران در ژانویه امسال 193 هزار بشکه در روز و در فوریه 2014 بالغ بر با 260 هزار بشکه در روز گزارش شده بود.
افزایش قابل توجه واردات نفت ژاپن از ایران در فوریه امسال در حالی است که کل واردات نفت این کشور در این ماه با کاهش 6 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
ایران با تامین 7/ 6 درصد نفت مورد نیاز ژاپن پنجمین تامین‌کننده نفت وارداتی ژاپن در این ماه شناخته شده است. عربستان، امارات، قطر و کویت به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم از این نظر قرار گرفته‌اند.

صادرات نفت ایران به چین بیشتر می‌شود
دراین بین با تمدید قرارداد صادرات میعانات ایران به چین متوسط واردات نفت این کشور از ایران در ماه‌های پیش‌رو به بیش از 600 هزار بشکه در روز می‌رسد که این رقم بالاتر از متوسط واردات نفت چین از ایران (روزانه 555 هزار بشکه) در دوران قبل از تشدید تحریم‌ها است.
به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند، ایران قرار است صادرات میعانات گازی خود به شرکت چینی ژوهای ژنرونگ را تحت یک قرار‌داد تمدید ‌شده یک ساله 50 درصد افزایش دهد.قرار‌داد شرکت ملی نفت ایران برای عرضه روزانه 100 هزار بشکه میعانات گازی از ماه اوت، قبل از تفاهم هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در هفته‌ گذشته منعقد شده است.
چین بزرگترین مشتری نفت ایران به حساب می‌آید و قرار‌داد تمدید شده می‌تواند متوسط واردات نفت این کشور از ایران را در ماه‌های پیش‌رو به بیش از 600 هزار بشکه در روز برساند که این رقم بالاتر از متوسط واردات نفت چین از ایران(روزانه 555 هزار بشکه) در دوران قبل از تشدید تحریم‌ها است.انتظار می‌رود ایران که پیش از تحریم‌ها دومین صادر‌کننده بزرگ اوپک بود،‌ قبل از امضای توافق نهایی هسته‌ای در ماه ژوئن برای فروش نفت بیشتر به مشتریان آسیایی نظیر چین و هند اقدام کند. تهران امیدوار است این توافق به لغو تحریم‌های غرب که باعث نصف شدن صادرات نفت ایران و فشارهای اقتصادی شده، بینجامد.
به‌گزارش رویترز بیانیه هسته‌ای که روز پنج‌شنبه گذشته صادر شد می‌تواند در نهایت به تهران اجازه دهد که بازار از دست رفته نفت خود را پس بگیرد، اما احتمالا این اتفاق با توجه به زمان مورد نیاز برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای از سال 2016 رخ دهد.
یکی از منابع آگاه از قرار‌داد صادرات میعانات گازی ایران به چین گفت که این قرارداد دو هفته قبل تمدید شد و از دو میلیون بشکه به سه میلیون بشکه در ماه افزایش یافت.
سخنگوی شرکت ژوهای ژنرونگ از اظهار‌نظر درخصوص تمدید این قرار‌داد خودداری کرد ولی در عین حال گفت: شرکت ملی نفت ایران به دنبال افزایش صادرات به شرکت ژنرونگ از نیمه دوم سال 2015 است.واردات نفت چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از ایران در ماه فوریه به متوسط روزانه یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز بازگشت.یک منبع آگاه در یکی از پالایشگاه‌های کره جنوبی که از ایران نفت وارد می‌کند اعلام کرد به دقت در حال بررسی تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. اگرچه برای افزایش صادرات نفت ایران باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.این منبع آگاه افزود: مشخصا این تفاهم یک پیام خوب است و اگر تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شوند ما افزایش واردات نفت از ایران را بررسی خواهیم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید