پیش بینی بازار فولاد در هفته جاری

کدخبر: ۱۰۷۴۲۸
از این رو در هفته جاری ثبات نسبی قیمت ها و کاهش دامنه نوسان نرخ انواع فولاد به نسبت هفته های قبل محتمل ترین دورنمایی است که می توان برای حرکت بعدی قیمت ها در بازار فولاد در نظر گرفت، مگر آنکه عوامل بنیادی اثرگذار بر معاملات و قیمت فولاد تغییر کند تا نوسان دیگری در بازار به ثبت برسد.
پیش بینی بازار فولاد در هفته جاری
حدیث موسوی- هفته گذشته در بازار محصولات فولادی با کاهش حجم معاملات (به کمترین میزان در طول چند هفته اخیر) و تکرار ریزش قیمت‌ها مواجه شدیم.

تقویت برخی فاکتورها همچون شروع دور پایانی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در آخرین مهلت مقرر و تشدید سیاست صبر و انتظار میان خریداران تا زمان اعلام نتایج این دور از مذاکرات، رکود فصلی مبادلات محصولات فولادی، اعلام ورشکستگی‌های متعدد میان صنف آهن‌فروش، روند نزولی قیمت انواع فولاد در بازارهای جهانی و... از جمله عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت‌ها در بازار داخل طی دو هفته‌ اخیر به شمار می‌روند. به این ترتیب در فاصله روزهای شنبه 24 آبان ماه تا پنج‌شنبه ششم آذر در بازار مقاطع ساختمانی قیمت میلگرد حدود 20 تومان کاهش یافت و از 1825 تومان در هر کیلو تا 1805 تومان تنزل کرد. همین روند البته با شیب کندتری در بازار تیرهای ذوبی اعم از شاخه‌های سبک و سنگین نیز تکرار شد. در بازار ورق و در برخی ضخامت‌های مهم این محصول نیز تبعیت قیمت‌ها از موج کاهشی اخیر تکرار شد. کمااینکه فولادهای وارداتی هم بی‌نصیب از شرایط ریزشی بازار نماند و پس از مدت‌ها ثبات قیمت شمش در مبادی ورودی افت حدود 15 تومانی آن به ازای هر کیلو به ثبت رسید.
همان‌طور که گفته شد آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای و پیش‌بینی‌های مثبتی که از سوی فعالان بازار پیرامون حصول توافق جامع در این دوره می‌شد بر تنزل قیمت‌ها در دو هفته اخیر اثری فزاینده داشت که روز دوشنبه سوم آذر ماه با اعلام تمدید مذاکرات تا تیرماه سال آینده، بازار فولاد از روند نزولی عقب نشست و تا پایان هفته در لاک احتیاط و تردید فرو رفت.
در کنار تحولات بازار غیررسمی، طی هفته گذشته در بورس کالا نیز نزدیک به 224 هزار تن انواع فولاد به خریداران عرضه شد که در مقابل حجم معاملات حدود 245 هزار تن به ثبت رسید. از معاملات صورت گرفته در این هفته 30 هزار تن به شمش فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان، 99 هزار و 700 تن به انواع ورق فولاد مبارکه و مابقی (119 هزار و 141 تن) به مقاطع ساختمانی (تیرآهن و میلگرد) اختصاص داشت. نکته مهم درخصوص معاملات این هفته بورس کالا، ال‌سی 6 ماهه ذوب آهن برای برخی عرضه‌های تناژ سنگین آن در روز یکشنبه بود. این اقدام ذوب‌آهن که در طول چند سال اخیر کم‌سابقه به شمار می‌رفت، به اذعان برخی کارگزاران و فعالان بازار از شرایط بحرانی بازار فولاد پرده برمی‌داشت؛ چرا‌که در زمان رونق مبادلات و روان بودن جریان دادوستد فولاد به ندرت شرکتی محصولات تولیدی خود را با چنین شرایطی به خریداران عرضه می‌کند. به بیان دیگر دریافت پول نقد در مقابل فروش محصول تولیدی به دریافت مدت‌دار و اعتباری وجه کالا برتری و مزیت دارد و در حالت عادی کمتر تولیدکننده‌ای حاضر است دریافت وجه کالا را تا چند ماه به تعویق بیندازد. به هر طریق به دنبال تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار داخلی و جهانی فولاد، لزوم تعدیل دوباره قیمت‌های پایه در بورس کالا به ارقامی کمتر از نرخ‌های فعلی از طرف برخی کارگزاران مطرح شد که فروش اعتباری برخی محصولات ذوبی طی این هفته در بورس کالا را باید مقدمه آن به شمار آورد.

پیشنهاد افزایش تعرفه برای واردات فولاد
از سوی دیگر طی هفته گذشته در جلسه‌ای که میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد برگزار شد، فولادسازان ضمن هشدار نسبت به تداوم رکود در صنعت فولاد خواستار حمایت همه‌جانبه دولت از این صنعت به‌وسیله افزایش میزان تعرفه واردات فولاد در اسرع وقت شدند. این فولادسازان با ابراز نگرانی از روند طولانی‌مدت و شتابان افت قیمت‌ها در بازار فولاد، تعرفه پیشنهادی برای واردات انواع تیرآهن را تا حدود 25 درصد، میلگرد و انواع کلاف 35 درصد و شمش را بین 15 تا 20 درصد عنوان کردند.

بازار در هفته پیش رو
با توجه به اینکه رکود معاملات و نیاز به تامین نقدینگی کماکان مهم‌ترین‌ عامل کاهنده قیمت‌ها در بازار فولاد به شمار می‌روند در هفته پیش رو نیز باید انتظار تحرکات کاهشی نرخ‌ آهن‌آلات را داشت، اما به علت به کف رسیدن قیمت‌ها و در پاره‌ای موارد ثبت نرخ‌هایی کمتر از هزینه تمام‌شده تولید و از طرفی پایان یافتن دوره صبر و انتظار فعالان بازار برای نتایج مذاکرات هسته‌ای که اواخر هفته قبل با افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی نیز همراه شد این پیش‌بینی و انتظار چندان صحیح به نظر نمی‌رسد.
از این رو در هفته جاری ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش دامنه نوسان نرخ انواع فولاد به نسبت هفته‌های قبل محتمل‌ترین دورنمایی است که می‌توان برای حرکت بعدی قیمت‌ها در بازار فولاد در نظر گرفت، مگر آنکه عوامل بنیادی اثرگذار بر معاملات و قیمت فولاد تغییر کند تا نوسان دیگری در بازار به ثبت برسد.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید