نشست مشترک اتاق ایران و شهرداری تهران در راستای توسعه شهری

کدخبر: ۱۰۱۶۹۶
شب گذشته طی نشستی مشترک بین اتاق بازرگانی ایران و شهرداری تهران تفاهم نامه همکاری برای توسعه شهری به امضا رسید.
نشست مشترک اتاق ایران و شهرداری تهران در راستای توسعه شهری

به گزارش اقتصاد نیوز محمود صلاحی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهردار تهران در این نشست با بیان این که 10 اقدام در دست اجرا از سوی شهرداری تهران است گفت: اجرای این اقدامات باعث می شود که رتبه‌ی ما در جهان به لحاظ توسعه شهری کاهش یابد.
او ادامه داد: اتاق بازرگانی با همکاری شهرداری تهران در صدد راه اندازی شهر آفتاب برای برگذاری نمایشگاه های بین المللی است که این نمایشگاه ها حدود 5 برابر نمایشگاه های فعلی ظرفیت دارد.
صالحی با اشاره به این که نمایشگاه شهر آفتاب 300هکتار بوده و در حد فاصل فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) قرار دارد اظهار کرد: قرار بود در فاز اول راه اندازی این شهر 140 میلیارد تومان بودجه به اضافه 160میلیارد تومان تزریق منابع انجام شود. که کمیته تخصصی تصویب کرد که تا پایان سال 160 میلیارد توامن باقی مانده را نیز اختصاص دهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهردار تهران در ادامه با تاکید براین که با اختصاص این 300 میلیارد تومان فاز اول نمایشگاه تا پایان سال در فضای جدید افتتاح می‌شود.
به گفته او فاز اول شهر آفتاب از امکانات بسیاری برخوردار است و علاوه بر امکان برگزاری نمایشگاه ها دارای انواع هتل آپارتمان و هتل های درجه 3،4 و 5 ستاره برای بازدید کنندگان خارجی است.
در ادامه این نشست غلام حسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که ما به دنبال توسعه هستیم و توسعه اختصاصی در کنار خود مطمئناً توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز در پی دارد گفت: ریشه اقتصادی همه جوانب را تحت تاثیر قرار می دهد و حرکت روبه رشد بخش ها را تسهیل می بخشد.
او با تاکید بر این که اگر روزی به توسعه اقتصادی رسیدیم حتماً یکی از مشکلات شهرداری که حاشیه نشینی است متفاوت از امروز می شود گفت: تغییرات فرهنگی شهرداری را تحت تاثیر قرار می دهد و ریشه فرهنگ دور و جدا از ریشه های اقتصادی نیست.
شافعی با اشاره به این که در توسعه متوازن وابستگی شدیدی بین بخش خصوصی و شهرداری ها وجود دارد خاطر نشان کرد: نقش بازار در فعالیت های اجتماعی از تاریخ بسیار قدیمی برخوردار است بدین معنی که هر جا موسسه نیکوکاری تاسیس شده رد پایه فعالان بخش خصوصی نیز در آن وجود داشته است.
رئیس اتاق ایران افزود: برای اینکه به این فعالیت ها نظم داده شود اتاق ایران در درون خود یک انجمن نیکوکارانه تشکیل داده است.
به گفته او باید از ظرفیت های داخل استفاده کنیم نه اینکه آنچه داریم را از دیگران طلب کنیم.
در ادامه فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که با تغییر رویکرد شهرداری به توسعه اجتماعی باید تاکید کنم که این توسعه بدون مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر نیست گفت: در حال حاضر بنگاه ها و سازمان ها نیز نظیر شهروندان در توسعه شهری بسیار تاثیر گذار شده‌اند .
دانشور با بیان اینکه شرکت ها نیز مانند شهروندان موجودیت یافته و براساس قوانین سود را ازجامعه طلب می کند خاطر نشان کرد لذا چالش‌ها اجتماعی که در حال حاضر شهروندان در تهران با آن مواجه هستند را با مشارکت اتاق بازرگانی می توان بر طرف کرد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه بخش خصوصی و شهرداری و باید با همکاری یکدیگر به فهم مشترک برای توسعه پایدار برسند تصریح کرد تنها در این صورت است که می توان در توسعه شهری در مسیر درست قرار بگیریم.
به گزارش اقتصاد نیوز محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در پایان این نشست با بیان اینکه کشوری که مولد نیست نمی تواند استقلال خود را حفظ کند بیان کرد باید این سوال را مطرح کنیم که تولید یعنی چه و چه چیزی را باید تولید کنیم.
او افزود: هر جامعه‌ای باید چهار محور تولید را داشته باشد که شامل تولید قدرت ، تولید ثروت ، تولید معرفت و تولید منزلت است.
قالیباف با بیان این که ثروت، قدرت، معرفت و منزلت کجا تولید می شود خاطر نشان کرد طبیعتاً مکان تولید این چهار محور اصلی همان جایی است که انسان و محیط به هم گره خورده اند و هرچه این گره عمیق تر و دیقی تر شود امکان تولید این چهار محور نیز بیشتر می شود.
شهردار تهران با بیان این که مراکز جمعیتی می توانند مراکز تولید قدرت، ثروت، معرفت، منزلت شوند اظهار کرد: و در این بین مهمتر منابع انسانی از همه مهمتر بوده است و بدون آن تولید امکان پذیر نیست.
او با تاکید بر این که شهر های بزرگ مهمترین مراکز تولید هستند بیان کرد: البته اگر در مدار درست قرار نگیرند به تولید فقر، ظلم، فساد ، تباهی و آدم کشی می پردازند.
قالیباف ادامه داد من بر این باورم که در کشور به دو چیز نیازمندیم یکی توسعه پایدار و همچنین حرکت رو به جلو با محوریت تولید. در کشور ما فرهنگی حاکم است که دارای سابقه تاریخی بوده است و با توجه به مذاکراتی که با مسوولین داشته ایم بنا براین است که پایه های انگیزه تولید با محوریت مردم و اقتصاد بازار انجام شود.
شهردار تهران با اشاره به این که البته مردم نیز باید این ظرفیت را داشته باشند که دوش به دوش مسوولان و در کنار آنها حرکت کنند بیان کرد: وگرنه همان طور که نیم قرن کشوری در حال توسعه بوده ایم در پایان نیم قرن بعدی نیز باید هم چنان بگوییم که در حال توسعه هستیم.
او با تاکید بر این که فرهنگ در جامعه ما مظلوم واقع شده است تصریح کرد دو سوم اقتصاد در بخش خدمات و یک سوم آن در بخش صنعت و کشاورزی متمرکز شده است و از این میان عمده تمرکز اقتصاد در مراکز جمعیتی بوده است که بیش از صنعت و کشاورزی به خدمات نیاز دارند. بحث اینجا است که خدمات بخش خصوصی ارائه می کنند.
قالیباف ادامه داد: لذا باید اداره این بخش توسط خود بخش خصوصی انجام شود.
شهردار تهران در پایان با تاکید بر پتانسیل های منطقه 12 شهر تهران و دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در آن منطقه گفت: هر چه به مرکز شهر نزدیک می شویم ارزش های منزلت، معرفت، ثروت و قدرت بیشتر می شود ولی منطقه 12 منطقه اصلی و هویت ما در شهر تهران است. در منطقه 12 پیش از این قیمت آب ، برق، زمین ، مترو و خانه ارزان تر بود. ولی در حال حاضر فرصت های سرمایه گذاری در آنجا زیاد شده است و باید منطقه 12 را به رسالت تاریخی خود برساند.
انتهای پیام

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید