اقتصادنیوز در گفت‌وگویی بررسی کرد:

صنعت در پساتحریم چگونه تقویت شود؟

کدخبر: ۱۲۱۹۹۸
بخش صنعت پس از لغو تحریم ها و مواجه با فضای باز اقتصادی چگونه باید برای حضور در بازارهای جهانی تقویت شود؟
صنعت در پساتحریم چگونه تقویت شود؟

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره این که پس از لغو تحریم‌ها از صنعت کشور چگونه می‌توان حمایت کرد؟ اظهار کرد: اقتصاد ایران در شرایط کنونی و در زمان تحریم‌ها در فضای گلخانه‌ای قرار داشته و حضور در بازارهای جهانی برایش بسیار دشوار بوده‌است.

 وی ادامه داد: این در حالی است که رقبای ما توانسته‌اند کالاهای خود را وارد بازار ایران کنند و صنعت و تولید داخل ما در شرایطی سخت در رقابت با رقبای خود کار کرده‌اند.

خالقی با طرح این سوال که در پساتحریم تولید ما در کشور از چه امکاناتی برخوردار می‌شوند؟ تصریح کرد: اول آنکه دسترسی به تجهیزات و فن‌آوری نو در راستای نوسازی برای صنعت ما راحت‌تر شده و دوم آنکه انتقال پول و مبادلات مالی تسهیل می‌شود.

 عضو خانه صنعت و معدن با بیان این که در مقابل با لغو تحریم‌ها برای رقبا ما در سایر کشور‌ها این امکان به وجود می‌آید که کالای خود را به کشور ما صادر کنند، بیان کرد: بنابراین تعرفه‌های وارداتی می‌تواند به عنوان سیاست کنترلی در پیش گرفته شود. البته نباید این نکته را نیز نادیده‌گرفت که همانطور که ما وضع تعرفه می‌کنیم، تعرفه متقابل هم در سایر کشور‌ها وجود دارد.

 وی با بیان این که اگر تحریم‌ها برداشته شود یک‌ شبه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اظهار کرد: صنعت ما نیاز به بازسازی خود دارد و  باید در کشور زمان مناسبی را انتخاب کنیم تا در آن دوره تولید ما به سمت ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده حرکت کند.

 خالقی گفت: در مدت زمانی که برای بازسازی صنعت در نظر می‌گیریم، مثلا دو سال  می‌توان از حمایت‌های تعرفه‌ای استفاده کرد اما پس از آن فضا باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

عضو خانه صنعت و معدن درباره بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور، تصریح کرد: بخش تولید در کشور باید به سرعت تامین مالی شود. نباید نسبت به بازگشت پول‌های بلوکه شده ذوق‌زده عمل کرد. دولت اگر این پول‌ها به صورت ناگهانی و هیجانی به بازار تزریق کند تورم شدیدی ایجاد می‌شود.

 وی ادامه داد: این منابع باید هوشمندانه برای توسعه واحد‌های صنعتی در افزایش کیفیت تولید استفاده و به صورت غیر مستقیم در بازار تزریق شود.

خالقی با بیان این که کاهش مالیات نمی‌تواند راهکاری برای تقویت صنعت در پساتحریم باشد، تصریح کرد: در اینجا بحث عدالت مالیاتی مطرح است. درآمد دولت باید از محل درآمد‌های مالیاتی باشد و با وضع فعلی دولت نمی‌توان انتظار کاهش مالیات را داشت.

 عضو خانه صنعت و معدن در پایان با تاکید بر این که اگر چتر مالیاتی بازتر شود درآمد دولت بیشتر می‌شود و تنها در چنین وضعی می‌توان این پیشنهاد را مطرح کرد، گفت: در غیر این صورت نمی‌توان توقع داشت به بهانه حمایت از تولید رفتاری بر خلاف سیاست‌های کلی نظام در پیش گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید