دکتر وحدت در نشست مشترک با با دانشگاه صنعتی شریف خبرداد :

اعطای 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات به هزار طرح

کدخبر: ۱۲۷۵۱۱
نشست مشترک صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف جهت همکاری ها برگزار شد.
اعطای 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات به هزار طرح

در این نشست که در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا، شریف خانی مدیر مجتمع خدمات فناوری، مختاری رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف، مدیران صندوق و اعضای هیات علمی دانشگاه حضور داشتند.

علی وحدت مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اشاره عضویت وزرای صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و امور دارایی، ارتباطات و فناوری،علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیرو در مجمع عمومی صندوق گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت و با نرخ متغیر 6 تا 18 درصد و صدور ضمانت نامه های معتبر که تمامی دستگاه های اجرایی موظف به پذیرش آن هستند، از جمله مهمترین فعالیت های صندوق صحا به شمار می رود.

وی صنعت و صنایع الکترونیک را حوزه کاری صندوق صحا عنوان کرد و ادامه داد: در دوره جدید فعالیت صندوق دو آیین نامه جدید خدمات کارشناسی و سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) به تصویب مجمع عمومی رسیده و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است تا فعالیت های صندوق در این دو حوزه بسیار مهم آغاز شود.

دکتر وحدت با بیان اینکه تاکنون هزار طرح با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال مورد حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) قرار گرفته است، از به اتمام رسیدن بیش از 800 طرح تاکنون خبرداد.

وی به محورهای جدید فعالیت صندوق صحا اشاره و توضیح داد: آموزش یکی از محورهای جدید و مورد تاکید صندوق محسوب می شود به این شکل که شرکت های تولیدی که گروه هایی را جهت آموزش به خارج از کشور اعزام کنند و یا برای آموزش نیروها هزینه کنند، به صورت ارائه تسهیلات مورد حمایت صحا قرار خواهند گرفت.

دکتر وحدت، حمایت از تحقیقات مورد نیاز صنایع محور دیگر فعالیت های صندوق عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت هایی که به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات تقبل می شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) خاطرنشان کرد: توسعه بازار، شرکت در نمایشگاه ها، اخذ تاییدیه های بین المللی، جوینت شدن شرکت های داخلی با شرکت های خارجی جهت انتقال فناوری به کشور و تولید بدون کارخانه از دیگر حمایت های جدید صندوق صحا به شمار می رود.

به گفته وی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) جزء معدود نهادهایی است که به صورت اختصاصی از نرم افزار حمایت کرده و به شرکت های این حوزه تسهیلات ارائه می دهد.

وی درباره زمان رسیدگی طرح ها در صندوق جهت دریافت تسهیلات توضیح داد: پس از دریافت طرح ، در مدت 10 روز اعلام می شود که طرح منطبق با اولویت های مورد حمایت صندوق است یا خیر. پس از تایید اعطای تسهیلات، حداکثر ظرف یک ماه طرح بررسی و تسهیلات ارائه می شود البته بیشترین زمان صرف تکمیل اطلاعات توسط متقاضی می شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در خصوص نحوه حمایت صندوق از تحقیقات و پژوهش های کاربردی دانشگاه ها گفت: چنانچه پژوهشی برای بخش های خصوصی کشور در دانشگاه صورت می گیرد، می توان آن شرکت را به صندوق معرفی کرد تا پس از بررسی های لازم هزینه های این پژوهش توسط صندوق تقبل شود.

به گفته دکتر وحدت حمایت از ایجاد آزمایشگاه های مرجع با هدف اراده خدمات به صنایع و شرکت های صنعتی و تولیدی از دیگر اولویت های صندوق صحا محسوب می شود.

وی هدف و چشم انداز صندوق صحا را حمایت از صنعت کشور عنوان کرد و گفت : حتی در آیین نامه های جدید صندوق مانند سرمایه گذاری خطرپذیر(VC) که برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است، حمایت از صنعت مدنظر است و طبیعتا شرکت هایی که در این حوزه فعالند می توانند از خدمات صندوق بهره مند شوند.

وی افزود: مدل صندوق صحا در سرمایه گذاری های خطرپذیر به این شکل است که یک شرکت برآورد هزینه ای سبدی از طرح هایی که قرار است در آن مشارکت کند، به صندوق اعلام می کند،پس از بررسی های لازم کل هزینه ها از سوی صندوق اعطا می شود.البته در این بین برای اینکه صندوق از تصدی گری هم خارج شود، از شرکت ها و نهادهای مالی خصوصی که در این مسیر شرکت مورد نظر را کمک کنند هم حمایت صورت می گیرد.

دکتر وحدت با اشاره به ایجاد تعامل با صندوق های پژوهش و فناوری گفت: می توان با تعامل سازنده و مناسب با این صندوق ها برای شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی خدمات مالی و تسهیلاتی و صدور ضمانت نامه را به نحو مطلوب ارائه و به صورت اتکایی از این شرکت ها حمایت کرد.

وی در ادامه با اشاره عدم رشد سرمایه اولیه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) طی سالهای اخیر گفت: خوشبختانه با حمایت دولت ، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1394 افزایش 25 میلیون دلاری سرمایه صندوق مصوب شده که امیدواریم در 6 ماه دوم سال جاری تزریق شود که در تلاشیم که حداکثر این سرمایه را در سرمایه گذاری خطرپذیر هزینه کنیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اشاره به اینکه بر اساس آمار 440 هزار میلیارد تومان حجم تولیدات صنعتی کشور در سال 1392 بوده است، گفت: از این میزان تنها 3 درصد سهم صنعت الکترونیک کشور بوده که در مقابل شعارهای حمایت از صنایع پیشرفته و شرکت های دانش بنیان، رقم ناچیزی است و باید سهم صنایع و اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور مشخص شود تا امکان رصد وضعیت فعلی و شرایط رشد آن در آینده ممکن شود.

وی ادامه داد: پیش بینی وزارت صنعت برای سال جاری 700 هزار میلیارد تومان حجم تولیدات صنعتی کشور است که باید با توجه به تحصیل بهترین نیروی انسانی کشور در رشته های برق و الکترونیک کشور باید سهم این حوزه در اقتصاد کشور به طور مشخص افزایش یابد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال 1392 حدود 13 هزار میلیارد تومان تولیدات صنعت الکترونیک کشور بوده و بیش از این مقدار به صورت رسمی واردات صورت گرفته است، چاره ای جز ارتباط دانشگاه و صنعت و افزایش تولیدات صنعتی نداریم.
20 مدل همکاری با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف تعریف شده است
در ادامه دکتر مختاری مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف برنامه های دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه در بخش آموزش، برنامه های مربیگری، حمایت از ایده ها و جایزه تحصیلی اجرا می شود، گفت: در برنامه مربیگری استفاده از توانمندی اساتید فعال در پروژه های صنعتی برای درگیر کردن و مهارت آموزی دانشجویان کارشناسی و در برنامه حمایت از ایده ها پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان برای توسعه فناوری مدنظر است.

دکتر مختاری ادامه داد: در بخش پژوهش برنامه تالیف کتاب، حمایت از اساتید جوان و پسادکتری اجرا می شود. به عنوان مثال در برنامه حمایت از اساتید جوان تخصیص اعتبار خرید تجهیزات و حمایت از توسعه آزمایشگاه ها و ایجاد هسته تحقیقاتی از سوی دانشگاه انجام می شود.

وی افزود: همچنین در بخش پژوهش های کاربردی برنامه حمایت از مراکز پژوهشی و تعاملات با صنعت، ارتقا کارآفرینی و اعطای گرنت انجام می گیرد.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه 20 مدل همکاری با صنعت دارد، گفت: سرمایه گذاری روی دانش فنی و شرکت های نوپا،ارائه الگوهای سرمایه گذاری خطرپذیر،ارائه گرنت های تخصصی، ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان، تعریف دوره های کارآموزی،تاسیس شرکت مشترک، تاسیس مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های مشترک، سرمایه گذاری ریسک پذیر دانشگاه در قالب طرح فناوری از جمله این مدل ها به شمار می روند.

همچنین در ادامه این نشست،مدیران برنامه مراکز خدمات فناوری، برنامه توسعه و انتقال فناوری، مرکز خدمات فناوری راهکارهای اطلاعاتی هوشمند، مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پبشرفته، پروژه ماهواره،پژوهشکده مخابرات نظری، آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه و آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری پیشرفته و معماری کامپیوتر، پروژه طب نت، آزمایشگاه طراحی مدارهای مجمتع،شرکت توسعه سامانه مانارایکا به ارائه توانمندی های واحد تحت مدیریت پرداختند.

در پایان این نشست مدیران صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) به همراه دکتر شریف خانی مدیر مجتمع از بخش های مختلف مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف بازدید کردند.

منبع: روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید