اقتصادنیوز گزارش می دهد:

اختصاص هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه‌تمام معدنی/ بانک سامان هم وارد معدن شد

کدخبر: ۱۲۹۱۹۰
کلیات بودجه پیشنهادی سال 95 و اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مجمع عمومی عادی به تصویب اعضا رسید و مقرر شد در سال آینده هزار میلیارد تومان به طرح‌های نیمه تمام معدنی اختصاص یابد.
اختصاص هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه‌تمام معدنی/ بانک سامان هم وارد معدن شد

به گزارش اقتصادنیوز اعضای مجمع عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصویب کردند تا در سال آینده هزار میلیارد تومان را به طرح‌های نیمه تمام معدنی و صنایع معدنی اختصاص دهند. این طرح‌ها شامل برخی طرح های فولادی، سنگ‌آهن، آلومینیوم، مس و عملیات اکتشافی است که ایمیدرو قصد دارد در سال آینده آنها را به جریان بیاندازد.

این سازمان به عنوان متولی اصلی بنگاه‌های معدنی کشور، موظف شده تا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته طرح‌های معدنی را با مشارکت بخش خصوصی به انجام رساند.

شنیده‌ها حاکیست پس از آنکه بانک پاسارگاد با اجرای طرح معدن به جای نفت (مبنا) وارد پروژه‌های معدنی شد این‌بار بانک سامان عزم خود را جزم کرده در پروژه‌های معدنی کشور نقش‌آفرینی کند.

این موضوع در جریان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است از سوی بانک سامان عنوان شده و به نظر می‌رسد رقابت بانک‌های خصوصی برای حضور در بخش معدن آغاز شده است.

به گزارش اقتصادنیوز کلیات بودجه پیشنهادی سال 95 و اصلاحیه بودجه سال 94 ایمیدرو توسط اعضای مجمع در حالی به تصویب رسیده که بازار معادن دنیا در رکود به سر برده و کارشناسان معتقدند بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این بخش به وجود آمده است. شاید به همین خاطر باشد که برخی بانک‌های کشور تمایل پیدا کرده‌اند در طررح‌های معدنی و صنایع وابسته به آن مشارکت داشته باشند.

آنگونه که ایمیدرو خبر داده با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اهمیت بخش معدن در توسعه اقتصاد، اهداف برنامه و بودجه سال 95 بخش معدن و صنایع معدنی را با اولویت دادن به طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی و نوآوری و بهینه‌سازی روش‌های تولید و بومی‌سازی فناوری در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش معادن و صنایع معدنی و ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی و ایرانیان خارج ازکشور تدوین کرده است.

از این رو برای دستیابی به این اهداف، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، بخشنامه بوجه سال 95 کل کشور، صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری عوامل و نیز انضباط مالی از طریق برقراری سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی، به عنوان نقشه راه دستیابی به سند چشم‌انداز 1404 و تکمیل زنجیره ارزش بخش معدن در نظر گرفته شده است.

 در بودجه ایمیدرو، میزان سرمایه‌گذاری سال 95 برای اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام معادن و صنایع معدنی در کشور، 10 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

در مجمع عمومی ایمیدرو درخواست ایمیدرو با استناد به ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واریز معادل 70 درصد وجوه حاصل از واگذاری‌ها به حساب ایمیدرو در مجمع مطرح شد تا مطابق قانون مذکور برای ایفای وظایف حاکمیتی اعم از توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و حوزه‌های نوین (فناوری پیشرفته) و آماده‌سازی بنگاه‌ها منظور شود.

همچنین، ایمیدرو بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام را با مشارکت بخش غیردولتی و آورده طرح‌های نیمه تمام به عنوان سهم دولتی، تامین می‌کند.

رشد فعالیت‌های اکتشافی در پهنه‌های معدنی وسیع‌تر وکشف مناطق امیدبخش از برنامه های سال 95 ایمیدرو اعلام شده است تا با شناسایی محدوده های امیدبخش معدنی در استان های مختلف کشور، معادن جدیدی وارد چرخه تولید شوند و بسترهای لازم برای حضور پررنگ تر بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید