هرآنچه برای خرید آسانسور نیاز است بدانید+جدول قیمت / فعالان این بازار چه توصیه‌هایی دارند

کدخبر: ۱۳۹۲۰۷
یک آسانسور استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ چند فعال ساختمانی به این سؤال پاسخ دادند.
هرآنچه برای خرید آسانسور نیاز است بدانید+جدول قیمت / فعالان این بازار چه توصیه‌هایی دارند
شهلا روشنی:

«رفتیم به مریض‌خانه سنت‌توماس... از مرتبه‌های (طبقات) زیر اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق، زیر می‌کشند به مرتبه بالا می‌برند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند.»

این‌ها کلماتی است که ناصرالدین‌شاه قاجار در سفرنامه فرنگ خود در تعریف و توصیف آسانسور آورده است. این وسیله که نام آن ریشه فرانسوی دارد و در فارسی بالابَر و آسان‌بَر هم نامیده می‌شود، در مجموعه تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل عمودی ساختمان جای می‌گیرد و الیشا اوتیس، مکانیک آمریکایی 161 سال پیش در سال 1854 مدل اولیه آن را اختراع کرد. او این کار را با به‌کارگیری چرخی ضامن‌دار (که در صورت پاره شدن طناب، کمی پس از سقوط بالابر را متوقف می‌کرد) انجام داد.

ویژگی‌های آسانسور استاندارد
اسماعیل فیروزی، فعال عرصه صنعت آسانسور با بیان این مطلب که در ساخت‌وساز امروز، آسانسور باید ابتدای کار در نظر گرفته و طراحی شود به اقتصادنیوز گفت: در انتخاب آسانسور باید از سویی ارتفاع، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک (کاربری) ساختمان را در نظر بگیرید و از سویی دیگر به کیفیت اجناس، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشته باشید.

فیروزی عنوان کرد: زمانی می‌توان گفت آسانسور به‌درستی نصب‌شده که اتاقک آن هنگام حرکت کمترین تکانه و تنش‌های افقی و عمودی را داشته باشد و به‌اصطلاح روان حرکت کند. این مساله در مورد باز و بسته شدن درها هم صادق است.

این نصاب انواع آسانسور افزود: اگر آسانسوری قطعات باکیفیت متوسط، اما نصب صحیح داشته باشد، بهتر و کاراتر از آسانسوری است که قطعات باکیفیت عالی دارد اما به درستی نصب نشده است. به یاد داشته باشید آسانسورهای ارزان‌قیمت عمر کوتاهی داشته و هزینه‌های زیادی را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند.

این فعال ساختمانی در ادامه اظهار کرد: اولین ملاک برای خرید آسانسور از یک شرکت، این است که ببینید آیا آن شرکت مجوز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن و نیز گواهی عضویت در سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟ صحت و اعتبار مجوزها باید از سندیکا استعلام شود. این گواهی ثابت می‌کند که شرکت فروشنده در کلاس‌های آموزش مباحث مربوط به آسانسور شرکت کرده و موفق به دریافت این مجوزها شده و دارنده یک سری امتیازات است.

فیروزی در خاتمه بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های تشخیص یک شرکت مناسب برای خرید، توجه به نمونه پروژه‌های انجام‌شده آن است، اگر کارفرمایان پروژه‌های قبل از کیفیت، خوش‌قولی در اجرا، رفتار و طرز برخورد عوامل شرکت و قیمت راضی بودند، شما هم می‌توانید روی آن شرکت حساب کنید. سایر موارد مانند سابقه تأسیس، تعداد پروژه‌ها، تعداد کارمندان و... هم درخور توجه هستند.

انواع آسانسور
مسعود رایگان، واردکننده انواع موتور و کابین آسانسور هم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان این مطلب که از نظر تفاوت در چگونگی اعمال نیروی محرکه به کابین، آسانسورها به چهار دسته‌کششی، هیدرولیک، وینچی و مغناطیسی تقسیم می‌شوند گفت: نیروی محرکه در آسانسور کششی آسانسورها یک موتور الکتریکی است که معمولاً در بالای چاه آسانسور و در محلی به نام موتورخانه نصب‌شده است. روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی یا به‌اصطلاح سیم به کسل وجود دارد که ازیک‌طرف به کابین آسانسور و از طرف دیگر به وزنه‌های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل است.

وی در مورد آسانسورهای هیدرولیک اظهار کرد: این آسانسور با موتور الکتریکی پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک کار می‌کنند.

رایگان در مورد مزایای و معایب این نوع آسانسور بیان کرد:حرکت نرم در استارت اولیه، خرابی و استهلاک بسیار کم، سهولت در عیب‌یابی و تعمیر، ایجاد آسانسورهای شیشه‌ای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم به کسل، نیاز به سازه سبک، عدم نیاز به موتورخانه در پشت‌بام، ایجاد آسانسورهای باربر و سنگین با درجه بالا و همچنین تراز شدن دقیق آن در طبقات از مزایای این نوع آسانسور است و اما محدودیت در ارتفاع، کندی نسبی سرعت و قرارگیری در چاهک از معایبی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

این واردکننده موتور و متعلقات آسانسور در مورد آسانسور وینچی ابراز کرد: این آسانسور با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به‌غیراز اصطکاک به آن وارد می‌شود. در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد. البته آسانسور نوع وینچی ابزاری نامناسب برای حمل انسان به‌حساب می‌آید و این سیستم صرفاً مخصوص حمل بار است.

رایگان در مورد آسانسور مغناطیسی نیز بیان کرد: در این آسانسورها ریل‌ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند. بااتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می‌شود. میدان مغناطیسی ایجادشده در نقاطی قطع و با القای جریان برق به‌وسیله سیم‌پیچ‌های استاتور، سیم‌پیچ‌های تعبیه‌شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت درمی‌آید؛ بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی و موتورخانه وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: آسانسورهای مغناطیسی ایمن‌تر و گران‌تر از آسانسورهای معمولی هستند و البته فعلاً مرحله تحقیقاتی را طی می‌کنند و در هیچ پروژه‌ای اجرایی نشده‌اند.

مشخصات آسانسور- قیمت (این جدول مربوط به یک شرکت نصب و راه‌اندازی در کرج است)

تعداد دستگاه

1

تعداد توقف

5

ظرفیت

450 کیلوگرم/ 6 نفرِ (طبق ابعاد چاهک)

سرعت

1 متر بر ثانیه

نوع درب

لولایی

موتور

13MR ایتالیایی 5/5 کیلووات

نوع آسانسور

مسافربر کششی

طول مسیر حرکت

حدود 17 متر برای 5 توقف و طول چاه 19 متر

نوع ترمز حفاظتی

گاورنر کنترل سرعت با پاراشوت تدریجی و میکروسوییچ قطع مدار دارای قطع الکتریکی و مکانیکی پلمپ شده، دارای سیم به کسل به قطر 6، دو شیار برای کار در حالت نرمال و حالت تست با وزنه ته چاه برای کنترل کشیدگی سیم به کسل

برق موردنیاز موتور

سه فاز، 380 ولت، 50 سیکل

نوع و اندازه ریل‌ها

ریل کابیت T9 وزنه T5 دونفره و کشش سرد

وزنه تعادل

بتونی با قاب پلاستیکی

شاسی احضار کابین و طبقات

از نوع دیجیتالی دارای نشان‌دهنده جهت موقعیت حرکت کابین، کلید زنگ اعلام‌خطر اضطراری، کلید فن (هواکش)

نوع موتور گیربکس

چرخ‌دنده حلزونی با مارک MR13 ساخت ایتالیا 5/5 کیلووات

موتور گیربکس با کشش ترافیک 180 استارت در ساعت با فن خنک‌کننده و دارای فلکه مخصوص حرکت در مواقع قطع برق است. دارای نشانگر سطح روغن و استفاده از کاسه و نمد برای جلوگیری از نشت روغن، دارای گارد محافظ سیم به کسل برای جلوگیری از خروج سیم بکسلیک 180 استارت د موقعیت حرکت کابین، کلید زنگ اعلام خطر اضطراری، کلید فن (هواکش) یم به کسل به قطر 6، دو شیار برای

سیم به کسل

گستاولف از نوع مغز کنفی 19×8 مطابق استاندارد DIN اروپا (دراگو)

تراول کابل

از نوع تخت مطابق با استاندارد DIN اروپا (دات وایلر) (سانکا، فوپا)

نوع درب‌های طبقات

نیمه اتوماتیک ساخت ایران درجه‌یک بارنگ کوره‌ای

ارتفاع طبقات

2/3 متر

محل موتورخانه

بالای چاهک آسانسور

مشخصات و تجهیزات کابین

بدنه کابین از ورق گالوانیزه با تزیینات کامل فرمیکا استیل مجهز به لرزه‌گیر و با سنگ یک‌تکه با سقف جدید لیزری و نورپردازی غیرمستقیم با هالوژن و یا فلورسنت، آیینه، دستگیره، هواکش، زنگ خطر، دکمه‌های باز و بسته کردن درهای اتوماتیک و شاسی داخل کابین

تابلو فرمان

میکروپروسسوری با ویژگی و امکانات تابلو فرمان استفاده از باتری نیکل کادمیم برای تغذیه آلارم در مواقع اضطراری استفاده از فیوز مناسب برای حفاظت تمام ورودی‌ها و خروجی‌ها و تشخیص وضعیت دو فاز شدن و معکوس شدن فازها حفاظت موتور به‌وسیله کلید اتوماتیک و مراقبت‌های نرم‌افزاری استفاده از زمان‌بندی نرم‌افزاری در سیستم روشنایی کابین نمایش آسان خرابی آسانسور با استفاده از نمایشگر ساده‌روی تابلو فرمان و کنداکتورها و کلید حرارتی از نوع تله مکانیک فرانسه همراه با اعلام طبقات و موزیک

قیمت کل

28 میلیون تومان

- در صورت تبدیل کابین به تمام استیل مبلغ 300 هزار تومان به مبلغ بالا اضافه می‌شود.

- در صورت اضافه شدن Black, 3VF مبلغ 4 میلیون و 500 هزار تومان به مبلغ بالا اضافه می‌شود.

- در صورت تبدیل ریل کشش سرد به ریل ساخت ایتالیا مبلغ 100 هزار تومان به مبلغ بالا اضافه می‌شود.

- در صورت استفاده از در تمام اتوماتیک ساخت ایران برای هر در مبلغ یک‌میلیون تومان به مبالغ بالا اضافه می‌شود.

- در صورت افزایش طبقات تا هفت‌طبقه، 2 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر طبقه به مبلغ بالا اضافه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید