*حسین خزلی خرازی

رشد خودبه خودی در بورس

کدخبر: ۱۰۲۴۱۰
.
رشد خودبه خودی در بورس

در بازار سرمایه در مجموع دو طیف از عوامل دخالت دارند. عامل حمایت دولت به معنای عام کلام و دوم عامل داخلی، به معنای متغیر‌های اقتصادی.

رشد بورس یا به عبارتی مثبت شدن تراز بورس مدیون همراهی دو عامل فوق است که چشم انداز را روشن و سهامداران را امیدوار کرده است. خود به خود شاخص بورس اوراق بهادار پس از حدود شش ماه از نزول قیمت‌ها که در واقع بیش از 20 درصد نزول را تجربه کرده بود و بعضی از سهم‌ها بین 30 تا 60 درصد افت قیمت داشت، در اواسط تیر ماه امسال به 70 هزار رسید و اقبال عمومی به خرید سهام انجام شد و خیلی از فعالان احساس می‌کردند سهم‌ها در بازار جذاب شده است.

این جو عمومی در بازار با چند تغییر مهم همراه بود. اول یک مکانیزم داخلی بود که به کارگزاران این اجازه را می‌داد تا 10 برابر حقوق صاحبان سهام به مشتریان حقوقیاشان اعتبار بدهند. پدیده خرید اعتباری سهام پدیده‌ای است که سرمایه‌گذار بدون اینکه پول بدهد از منابع یک کارگزار یا بانک استفاده می‌کند و دارایی را تملک می‌کند و در واقع بعد وجوه مربوطه را با هزینه مالی به بانک یا کارگزار پرداخت می‌کند.

مکانیزم خرید اعتباری که از حدود 20 روز پیش تصویب شد کمک به فعالان نهادی و حقوقی می‌کند که با استفاده از منابع اعتباری بتوانند سهامی را خریداری کنند تا 40 درصد کاهش قیمت داشته است. این دو مکانیزم داخلی در کنار مذاکرات مثبت وین که 65 درصد موفقیت و برای 35 درصد بقیه هم چهار ماه فرصت مذاکرات دیده شده است، باعث شد که بازار از حدود 20 روز پیش مثبت باشد.

مثبت بودن شاخص در درجه دوم اهمیت است، ما همواره حجم معاملات را مهم‌تر می‌دانیم. در همین بازه زمانی حجم معاملات به راحتی چهار برابر هفته‌های گذشته است. وقتی حجم معاملات در بازار بالاست، نشان‌دهنده شاداب و جذاب بودن آن بازار است. بنابراین در کنار رشد یا نزول شاخص باید به حجم معاملات نیز دقت شود.

این حجم در هفته‌های گذشته، قبل از این اتفاق به 100 میلیارد تومان در روز رسیده بود ولی در 20 روز اخیر مجموع معاملات خرد و بلوک در دو بازار بورس تهران و فرابورس به 400 میلیارد تومان رسید.

در عرصه عمل تاکنون، حمایت دولت و مجلس دیده نشده و دلیل مثبت بودن بازار به دلیل نزول خود به خودی قیمت‌ها و جذاب شدن قیمت‌ها در بورس است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید