سونیتا سراب پور

کارنامه یکساله وزارت ارتباطات

کدخبر: ۱۰۲۸۹۷
.
کارنامه یکساله وزارت ارتباطات
شمارش معکوس  برای رسیدن قطار دولت یازدهم به عمر یکسالگی‌اش شروع شده است. 24 مرداد سال 92 حسن روحانی توانست رای اعتماد مجلس به 15 وزیر کابینه تدبیر و امید را دریافت کند.
 
 محمود واعظی، وزیر فعلی ارتباطات هم  یکی از همین وزرا بود. او با کسب 218 رای موافق، 45 رای مخالف و 20 رای ممتنع به عنوان نهمین وزیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از انقلاب اسلامی انتخاب شد. در حالی مدیریت این وزارتخانه به او واگذار شد که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با چالش‌های بسیار، بدترین روزهای خود را می‌گذراند. تاجایی که نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری ‌اطلاعات و معاون او، در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که شروع کار دولت یازدهم سلسله فعالیت و اقداماتی را پیش روی اعضای دولت گذاشت که اضافه ‌بر جریان کار عادی نظام اداری کشور بوده است که آن هم  گسیختگی و  از هم پاشیدگی در ساختار و نهاد وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات بوده است. به باور وی این شرایط در اثر سوءتدبیر دولت گذشته، مجموعه  وزارت ارتباطات و اطلاعات را دچار از‌هم‌پاشیدگی، بی‌انضباطی و عقب‌ماندگی در اجرای برنامه‌های تکلیفی‌اش کرده بود. 
 
 با نگاهی گذرا به فعالیت‌های واعظی طی یک سال گذشته کاملا روشن است که او در تغییرات مدیریتی و به  روی کار آوردن مدیران باسابقه حوزه فناوری اطلاعات پیروز بوده اما آن‌چنان که وعده داده بود  در حل چالش‌های مهم این بخش از جمله از بین بردن کندی سرعت و کیفیت پایین اینترنت و رفع محدودیت‌های دسترسی کاربران به این سرویس موفق عمل نکرده است. البته رفع بخشی از این مشکلات به دلیل موانع ایجاد‌شده از سوی نهاد‌های دیگر غیرممکن شده است. همچنین تعرفه‌های بخش ارتباطی کشور که واعظی در جلسه معارفه خود در وزارت ارتباطات وعده ثابت نگه‌داشتن آنها را داده بود، در سال 93 با افزایش همراه شدند. از سوی دیگر تکلیف پروژه‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات نیز که با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات در وزارت ارتباطات متوقف و تصمیم به تغییر معماری آن گرفته شد، مشخص نیست. 
 
البته وزیر ارتباطات طی یک سال گذشته دستاوردهایی نیز داشته است که از جمله آن شکستن انحصار ارائه نسل سوم تلفن همراه توسط اپراتور سوم کشور است. محمود واعظی در یکی از نشست‌های اخیر خود در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درخصوص عملکرد یکساله‌ وزارت خانه متبوع خود اعلام کرد که او و همراهانش تلاش کرده‌اند که طی یک سال گذشته  قدم به قدم مشکلات این حوزه را حل کنند و نباید انتظار داشت چالش‌های چند ساله این حوزه یکساله حل و فصل شود. او درخصوص عدم تغییر وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت کشور نیز تاکید کرد او طی یک سال گذشته با افزایش میزان پهنای باند داخلی و بین‌المللی تلاش کرده است تا میزان دسترسی کاربران به سرویس اینترنت افزایش پیدا کند. همچنین براساس اظهارات وی طی 11 ماه گذشته وزارت ارتباطات توانسته میزان مشترکان اینترنت پرسرعت را از 4 میلیون به6میلیون نفر برساند که این میزان از شهریور ماه سال جاری و با شکستن انحصار خدمات نسل سوم همراه افزایش نیز پیدا خواهد کرد. اما او در واکنش به عدم رفع محدودیت دسترسی کاربران به برخی سایت‌ها و از جمله شبکه‌های اجتماعی نیز بر این باور است که دولت و وزارت تحت رهبری‌اش با هرگونه فیلترینگ سلیقه‌ای مخالف است و طی یک سال مدیریتش بر وزارت ارتباطات نیز با وجود تمام فشارها جلوی ایجاد محدودیت‌های سلیقه‌ای را گرفته است. او تاکید می‌کند که تمام تلاش خود را برای استفاده بهتر مردم از امکانات حوزه ICT  ‌به کار بسته  و تا جایی که در حوزه اختیاراتش بوده سعی کرده است مردم راحت‌تر به امکانات این حوزه دسترسی داشته باشند. 

منبع: دنیای اقتصاد
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید