ربیعی در پاسخ به سوال کارخانه‌ای؛

مسئولیت اشتغال با وزارت کار نیست/ عملکرد دولت در اشتغال زایی قابل دفاع است

کدخبر: ۱۲۴۹۴۷
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه مسئولیت اشتغال زایی با این وزارتخانه نیست، گفت: با این وجود اعتقاد دارم عملکرد دولت در این زمینه مثبت و قابل دفاع است.
مسئولیت اشتغال با وزارت کار نیست/ عملکرد دولت در اشتغال زایی قابل دفاع است

علی ربیعی در نشست علنی امروز (3 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در صحن علنی در پاسخ به سوال ابراهیم کارخانه‌ای مبنی بر عدم عزم راسخ مدیریتی برای حل معضل بیکاری در کشور گفت: برای تحلیل شرایط امروز باید بازار کار و رشد اقتصادی ایران را در دوره‌های گذشته و 4 سال دولت قبل را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 میلیون و ششصد هزار نیروی تحصیلکرده که تناسبی با اشتغال ندارند وارد بازار کار شده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر با بیکاری‌های تاخیری مواجه هستیم. بنابراین تا عوارض عدم اشتغالزایی را در سال‌های گذشته بررسی نکنیم فهم اشتغال برای ما در کشور دشوار خواهد بود.

این عضو کابینه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیکاری امروز نتیجه مسائل گذشته است، اظهار داشت: جمعیت شاغل موجود نزدیک بر 22 میلیون نفر است و جمعیت هدف ما در سال 1404، 31.5 میلیون نفر است. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در کشور 10 درصد است، رسیدن به هدف 1404 نیازمند همکاری و هماهنگی بین دولت و مجلس و متولیان امر است.

ربیعی با تاکید بر اینکه نرخ رشد تولید ناخالص 7 درصد است، توضیح داد: نرخ رشد اقتصاد ایران بین 4 الی 5 درصد است که در واقع با این نرخ رشد تنها یک درصد شغل ناخالص ملی ایجاد خواهد شد.

به گفته وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی برای ایجاد یک درصد رشد در اشتغال به 120 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که در حالت معمول باید شاهد رشد 20 درصدی در سرمایه‌گذاری باشیم.

ربیعی با بیان اینکه ظرفیت اشتغال در کشور مناسب نیست عنوان کرد: با این حال دولت حداکثر استفاده را از این ظرفیت کرده است و در سال هایی که اقتصاد کشور کوچک شد و توان اقتصادی و قدرت سرمایه گذاری کاهش چشم گیر پیدا کرد توانست در زمینه اشتغال زایی اقداماتی داشته باشد.

وی عنوان کرد: برای بهبود وضعیت کار در کشور چند عامل اهمیت ویژه دارد از جمله آموزش، مهارت، تخصص، ‌دانایی، سرمایه گذاری، رشد تولید، بهبود محیط کسب و کار،‌بازار مناسب و فرهنگ مناسب. اما این سوال اساسی وجود دارد که کدامیک از این موارد در سال های گذشته و در حالت عادی مهیا شده است.

این عضو کابینه دولت روحانی گفت: دولت یازدهم اقدامات مناسبی در ایجاد تحول و شاخص های بین المللی انجام داده است به طور مثال رتبه جهانی کسب و کار ایران از 152 به 130 در سال 93 کاهش پیدا کرد همچنین رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصاد به ترتیب از 1.9 و 6.9- در سال 92 به 3 و 3.5 درصد در سال 93 تغییر کرد.

به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صادرات غیر نفتی از 3.1- در سال 92 به 13.3 در سال 93 افزایش یافته است. همچنین نرخ بیکاری از 12.2 در سال 91 به 10.6 در سال 93 کاهش پیدا کرد.

ربیعی با بیان اینکه رشد پولی پایه در سال 91، 27.6 بود به 4.1 در سال 93 کاهش یافت گفت: در شرایطی که با تحریم های ظالمانه روبرو بودیم شاهد جذب سرمایه گذاری و تغییر فضای روانی به سمت بهبودی بودیم با وجود اینکه شاهد فضای بی ثباتی در اختقاصد کشور بودیم دولت اعتبارات سرمایه ای و تملک دارایی را افزایش داده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اقتصاددانان مستقل می دانند وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور در چه مرحله ای است ادامه داد: بررسی کردیم که اگر امروز با فرض اینکه شاهد رشد 7 درصدی باشیم برای ایجاد هر شغل 3 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است بنابراین با پدیده رشد بدون اشتغال مواجه هستیم و دولت برای بهبود آن هر روز یک آیین نامه را در زمینه بهبود کسب و کار دنبال می کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم عنوان کرد: برای رسیدن به هدف های طرح شده در زمینه اشتغال زایی پروژه های متعددی در وزارتخانه دنبال می شود تا باعث تحرک فضای کار در کشور شود. در حال حاضر در 8 استان طرح تکاپو به صورت پایلوت اجرا می شود و نمایندگان آن می توانند شهادت دهند که تا کنون چه تغییراتی در وضعیت اشتغال و اقتصاد در این استان ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه های متعددی بین ارگان های مختلف به امضا رسیده است گفت:‌امیدواریم آثار این تفاهم نامه ها در آینده به خوبی احساس شود به طور مثال در خراسان رضوی موضوع پوشاک، در کردستان ‌در زمینهITو در تعدادی از استان ها تولید عسل نیز پیگیری می شود.

ربیعی با تأکید بر اینکه برنامه های متعددی برای تغییر شرایط اقتصادی کشور در دستور کار دولت روحانی وجود دارد گفت: متأسفانه در حال حاضر با پدیده عدم تناسب تحصیلات دانشگاهی با نیاز اشتغال در استان ها مواجه هستیم که تلاش داریم در این زمینه با ساماندهی مشاغل تغییراتی در وضعیت موجود ایجاد کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید عنوان کرد: در حال حاضر 15 میلیون شاغل بیمه دارند و در سال های گذشته تلاش کردیم آمار اشتغال غیر رسمی را نیز برآورد کنیم بنابراین اعتقاد دارم در شرایط اقتصادی نامناسب دولت در زمینه اشتغال زایی کارنامه قابل قبولی داشته است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد: تمام ابزار لازم برای اشتغال زایی در اختیار وزارت کار نیست اما بنده هیچوقت از مسئولیت شانه خالی نکرده ام با این حال یادآور می شوم که نقش بنده در ایجاد اشتغال را در نظر بگیرید.

منبع: خانه ملت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید