شکایت21 نماینده از بزرگترین فولادسازی خاورمیانه

بازخواست فولاد مبارکه

کدخبر: ۱۰۲۲۴۳
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در حالی از شکایت 21 نماینده از شرکت صنعتی فولادمبارکه در خصوص وضعیت آلاینده به کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داده که مدیر عامل این شرکت ادعا کرده فولاد مبارکه صنعتی پاک است.
بازخواست فولاد مبارکه

علی ایرانپور در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: شهرستان مبارکه 530 واحد صنعتی دارد که در 40 کیلیومتری استان اصفهان قرار گرفته است. این شهر به دلیل اینکه فولاد مبارکه، بزرگترین کارخانه فولاد خاورمیانه و کارخانه سیمان‌سازی در آنجا واقع شده، یکی از صنعتی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود، اما هرچند اهداف این کارخانه در راستای توسعه صنعت کشور است اما دغدغه‌هایی هم برای مردم مبارکه ایجاد کرده و موجب تخریب زیست محیطی مبارکه شده است.

نماینده مبارکه گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خود را متولی مسائل زیست محیطی کشور می‌داند و اذعان داشته‌ که استانداردسازی آلاینده‌ها را مورد کنترل قرار می‌دهد، در صورتی که اگر هر کارخانه در یک شهر با حداقل آلایندگی‌ها به تولید بپردازد، مجموع این آلاینده‌ها افزایش می‌یابد و باز هم برای محیط زیست مخرب است.

ایرانپور افزود: در حال حاضر عوارض آلایندگی‌های کارخانه فولادمبارکه به وضوح مشخص است و بخش کشاورزی و باغات مبارکه را تحت تاثیر قرار داده و به تولید محصولات کشاورزی لطمه وارد کرده است، زیرا پساب صنعتی این کارخانه‌ها به زمین‌های کشاورزی مبارکه ریخته می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حمل‌و‌نقل محصولات این کارخانه نیز مشکلاتی را به وجود آورده‌ است، گفت: کشته شدن 46 نفر از مردم شهرستان در سال‌های اخیر بر اثر تردد خودروهای سنگین حامل بارهای فولادی شرکت فولاد مبارکه از جمله خسارت‌های وارد شده به مردم از سوی این شرکت است. از سویی جاده‌های موجود نمی‌تواند حمل تولیدات بزرگترین واحد صنعتی کشور را پاسخگو باشد و وجود صنعت در مبارکه مستلزم سامان‌دهی به وضعیت جاده‌ها است. همچنین شرکت فولادمبارکه با ایجاد تقاطع غیر همسطح جاده‌ها می‌تواند ایمن‌سازی و از تلفات جاده‌ای جلوگیری کند.

ایرانپور افزود: با پیگیری‌های رئیس مجلس کارگروهی برای بررسی وضعیت فولاد مبارکه مشخص شده است که گزارش این کارگروه از وضعیت صنایع سطح شهر که تخریب زیست محیطی این آلاینده‌ها را تایید می‌کرد، دی ماه سال 92 در کمیسیون کشاورزی قرائت شد که متوجه شدیم موضوع آلایندگی صنایع از جدیت کافی برخوردار نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، فارس، آذربایجان، کردستان، لرستان، اردبیل،گیلان، کرمان و مرکزی شکایت از شرکت صنعتی فولاد مبارکه را امضاء کرده‌اند، گفت: از کمیسیون اصل 90 مجلس درخواست کرده‌ایم به این موضوع با جدیت وارد شود. جالب است که تمامی نمایندگان مجلس از حفظ مسائل زیست محیطی حمایت کرده و به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.


در همین رابطه، مدیر عامل فولاد مبارکه نیز در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: برخی‌ معتقدند شرکت فولادمبارکه روزانه حدود 9 میلیون متر مکعب گاز در فرآیند تولید مصرف می‌کند و این موضوع اثرات مخرب زیست محیطی دارد، در صورتی که این کارخانه گاز را نمی‌سوزاند و آن را شکسته و تبدیل به فراورده‌های دیگری می‌کند که این صنعت به آن فراورده‌ها وابسته هستند.

بهرام سبحانی تاکید کرد: فولاد مبارکه صنعتی پاک است که سازمان معتبر محیط زیست آن را تایید کرده است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی که برای کنترل تولید داشته‌ایم، 1800 میلیارد ریال کلیه خروجی‌های فولاد مبارکه است و تمامی آلاینده‌های مصرفی‌ ما مورد تایید سازمان محیط زیست است.

وی یادآور شد: میزان مصرف آلاینده‌های شرکت صنعتی فولادمبارکه در حد مجاز تعیین شده و تعریفی بر اساس استانداردها داشته است، ضمن اینکه روزانه خروج دودکش‌ها محاسبه می‌شود و توسط سیستم پایشی به صورت آنلاین این وضعیت در حال کنترل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید