مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران پیشنهاد کرد:

انتقال واحدهای فولادسازی در حاشیه خلیج فارس

کدخبر: ۱۳۴۷۹۲
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اعلام کرد: بیش از 2.6 میلیون تن فولاد در 9 ماهه منتهی به آذر ماه امسال از ایران به خارج از کشور صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به سه میلیون تن برسد.
انتقال واحدهای فولادسازی در حاشیه خلیج فارس

عبدالمجید شریفی در گردهمایی مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در 9 ماهه امسال همچنین میزان تولید فولاد خام به حدود 12 میلیون تن و محصولات فولادی به 11.7 میلیون تن رسیده است.

او افزود: در 9 ماهه سال جاری میزان تولید گندله برابر با 16 میلیون تن و آهن اسفنجی 11.3 میلیون تن بود.

شریفی ادامه داد: شرکت های فولادی کشورمان در 9 ماهه امسال موفق به فروش 7.5 میلیون تن فولاد به ارزش 11 هزار میلیارد تومان شدند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 9.3 میلیون تن به ارزش 16 هزار میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در پایان چالش ها و راهکارها در صنعت فولاد را بیان کرد و گفت: رکود بازار فولاد ناشی از توقف پروژه ها و ساخت و سازها، دپوی 3 میلیون تن فولاد در انبارها، روند کاهشی قیمت جهانی فولاد، افزایش هزینه های نیروی انسانی و گاز، آب و برق، مشکل در رقابت با دیگر کشورها و کاهش ارزش سهام شرکت ها در بورس را از جمله چالش های کلی صنعت فولاد برشمرد.

شریفی در خصوص راهکارهای برون رفت از رکود حاکم بر صنعت فولاد اظهار کرد: افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده، افزایش تعرفه واردات شمش و محصولات فولادی، استمهال بدهی واحدها، تقسیط بدهی مالیاتی، اعمال مشوق های صادراتی، حذف عوارض دولتی و کاهش بهره مالکانه، پرداخت تسهیلات کم بهره و همچنین ایجاد محرک های لازم در بخش های مصرف محصولات فولادی از جمله راهکارها بشمار می رود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با تحلیلی از آخرین وضعیت فولاد در جهان گفت: تولید جهانی فولاد در سال 2015 در مقایسه با 2014 روندی کاهشی به خود گرفت اما چین همچنان نقش کلیدی در صنعت فولاد جهان داشت و موفق شد 100 میلیون تن فولاد صادر کند و برای امسال نیز 120 میلیون تن صادرات فولاد را پیش بینی کرده است.

شریفی افزود: قیمت فولاد در سال 2015 در مقایسه با 2009 میلادی که مقطع بحرانی صنعت فولاد جهان بود، کاهش یافته و به عبارتی از نظر کارشناسان اکنون بهای فولاد به کف قیمتی رسیده است.

او مصرف جهانی فولاد برای سال های 2016 و 2017 را افزایشی خواند و در مورد مصرف فولاد در ایران گفت: برآوردهای جهانی مصرف فولاد در ایران را از 18.7 میلیون تن به 21.1 میلیون تن نشان می دهد اما انتظار می رود که مصرف فولاد در ایران برای سال آینده بیش از این رقم باشد.

شریفی افزود: ظرفیت نصب شده فولاد در جهان اکنون 2.2 میلیارد تن است که پیش بینی می شود این رقم تا سه سال آینده به یک میلیارد و 850 میلیون تن کاهش یابد.

او ادامه داد: روند کاهشی ظرفیت نصب شده فولاد در جهان پیام می دهد که هزینه سرمایه گذاری صنعت فولاد بالاست و لذا برای ما هم این پیام را دارد که از پس باید در مناطقی که به لحاظ اقتصادی مزیت دارد، در فولاد سرمایه گذاری کنیم که در این زمینه حاشیه خلیج فارس بهترین منطقه است.

منبع: ایمیدرو

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید