نفت ایران به روی ژاپنی ها باز است

کدخبر: ۱۰۵۲۰۹
وزیر نفت با ابراز اطمینان نسبت به امضای توافق جامع هسته ای و لغو تحریم ها گفت ما بین کشورهای مختلف بر اساس این معیار تمایز قائل می شویم که آیا قبل از توافق جامع هسته ای با ما مذاکره نفتی داشته اند یا بعد از آن.
نفت ایران به روی ژاپنی ها باز است

تسنیم نوشت:

بیژن نامدار زنگنه گفت: برای شرکت‌های ژاپنی مهم است که پیش از لغو تحریم‌ها در مورد پروژه‌های توسعه نفت و گاز ایران با این کشور مذاکره کنند.

وی افزود: ما بین کشورهای مختلف بر اساس این معیار تمایز قائل می‌شویم؛ این که آیا قبل از توافق جامع هسته ای با ما مذاکره داشته اند یا بعد از آن.

زنگنه گفت: شرکت‌های خارجی بسیاری در حال ورود به ایران و مذاکره با ما هستند. وی نسبت به حصول توافق نهایی با 5+1 تا 24 نوامبر و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی ابراز اطمینان کرد. وزیر نفت ایران همچنین گفت در روزهای 22 و 23 فوریه سال آینده نشستی با شرکت‌های خارجی در لندن برگزار می‌شود که طی آن مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی خواهد شد.

به گفته وی در نشست لندن اعلام خواهد شد که شرکت توسعه دهنده میادین نفت و گاز ایران می‌تواند در طول فعالیت‌های اکتشافی برای مدتی طولانی در آن میدان باقی بماند و همچنین میزان پرداخت به این شرکت بر پایه هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز اضافه برداشتی محاسبه خواهد شد.

زنگنه افزود: زمان قرارداد از 15 تا 20 سال تمدید می‌شود در حالی که قراردادهای کنونی تنها 10 سال مدت دارند. این بدان معناست که اگر تولید افزایش یابد شرکت مزبور مبالغ بیشتری دریافت خواهد کرد و اگر تولید کاهش یابد کمتر دریافت می‌کند. در نتیجه پیمانکار سعی می‌کند بهترین عملکرد را برای برداشت بالاترین رقم داشته باشد.

وی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران گفت کشورش به 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه در این بخش طی 10 سال آینده نیاز دارد. زنگنه همچنین تاکید کرد ایران از پذیرش پروژه‌های توسعه و پالایش نفت توسط شرکت‌های ژاپنی استقبال می کند. وی افزود: درها به روی شرکت‌های ژاپنی باز است و همه چیز بستگی به خودشان دارد. ما آماده همکاری بلندمدت با ژاپن هستیم.

وی در ادامه گفت: ما نیاز به همکاری بلندمدتی با ژاپن داریم و البته ژاپن نیز نیاز دارد همکاری جدید و بلندمدتی با ایران در پایین دست و بالادست نفت و گاز داشته باشد. ما باید در مورد این مسائل با هم مذاکره کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید