میلیارد‌هایی که در حوزه CNG ، می‌سوزد؛

سوخت 3 میلیارد دلار سرمایه در صنعت CNG

کدخبر: ۱۱۰۲۳۸
در حالی که بارها به میزان صرفه‌جویی ایجاد شده از محل احداث جایگاه‌های CNG اشاره شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که تعلل در رشد سرمایه‌گذاری و بلااستفاده بودن برخی از این ظرفیت‌ها، میلیاردها دلار را به هدر می‌دهد.
سوخت 3 میلیارد دلار سرمایه در صنعت CNG

به گزارش «اقتصادنیوز»، آنطور که هر بار اعلام می‌شود، هدف از احداث جایگاه‌های CNG، استفاده از ظرفیت سوخت‌هایی به غیر از بنزین است تا از این طریق بتوان، کمبود تولید بنزین را جبران کرد.

با این حال، روند سرمایه‌گذاری دولت‌‌های گذشته در حوزه CNG به خوبی نشان از‌ آن دارد که این حوزه در طول هشت سال گذشته به اندازه‌ای فراموش شده بود که صدای بخش خصوصی را نیز درآورد. مسئله سرمایه‌گذاری برای ساخت جایگاه‌های سوخت CNG از آن جایی اهمیت دارد که در صورت توسعه این صنعت، می‌توان به کاهش مصرف بنزین نیز دست یافت؛ اتفاقی که دولت یازدهم نیز در طول بیش از یک سال فعالیت خود نتوانست به آن دست پیدا کند.

در چنین شرایطی، آخرین رقمی که از میزان صرفه‌جویی در حوزه CNG اعلام شده، 30 میلیارد دلار است. این بدان معنا است که دولت از طریق فراهم آوردن شرایط برای حضور بخش خصوصی در جایگاه‌های CNG، توانسته 30 میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که هنوز هم روند این سرمایه‌گذاری در دولت فعلی همانند دولت قبلی به کندی پیش می‌رود، چرا که حتی بخش مهمی از جایگاه‌های ساخته شده نیز بدون استفاده مانده‌اند.

آن طور که ایسنا در گزارشی به آن اشاره کرده، 40 از جایگاه‌های CNG غیرقابل استفاده هستند. این مسئله پیش از این بارها به دولت هشدار داده شده بود، چرا که نبود تسهیلات لازم برای ادامه فعالیت بخش خصوصی، در نهایت سبب شده بود تا جایگاه‌های ساخته شده با مشکلاتی روبرو شوند و در نهایت امکان ادامه فعالیت نداشته باشند.

در چنین شرایطی، نگاه به عدد 30 میلیارد دلاری صرفه‌جویی از محل سرمایه‌گذاری در صنعت CNG در طول 10 سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که دولت با بستن شاهرگ حیاتی فعالیت بخش خصوصی در جایگاه‌های CNG، عملا اندک سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه را نیز با مشکل روبرو می‌کند. بر این اساس باید گفت که دولت هر ساله در حال از دست دادن 3 میلیارد دلار ی است که در صورت سرمایه‌گذاری می‌توانست صرفه‌جویی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید