همزمان با نهایی شدن مذاکرات صورت گرفت؛

پیوند برقی تهران-مسکو

کدخبر: ۱۱۱۲۴۴
در حالی که مساله اتصال برق ایران به روسیه سال‌هاست که عنوان می‌شود، مدیر عامل توانیر از انجام فعالیت‌های مقدماتی برای اتصال برق ایران به این کشور خبر داده است.
پیوند برقی تهران-مسکو

به گزارش اقتصادنیوز، از دو سال گذشته تاکنون صحبت‌های بسیاری برای اتصال ایران به شبکه برق اروپا با محوریت روسیه مطرح می‌شد. با این حال، هنوز این اتفاق در دولت یازدهم نیز نیافتاده است.

هر چند که همایون حائری، مدیرعامل توانیر در این رابطه عنوان کرده که مقدمات لازم برای اتصال برق ایران به شبکه اروپا در حال انجام است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که وعده چند ساله دولت‌های مختلف برای اتصال برق ایران به کشورهای اروپایی در حال انجام است.

این همکاری برقی پیش از این و در تابستان سال جاری نیز آغاز شده بود؛ چرا که ایران در آن زمان اعلام کرده بود که مشتری برق روسیه است. این همکاری در مردادماه امسال تحت عنوان واردات 500 مگاوات برق از روسیه اعلام شده بود که آغاز همکاری‌های برقی ایران با کشورهای اروپایی بود.

البته آنچه همیشه در مورد برق ایران و روسیه مطرح می‌شد، مساله تبادل انرژی است که در برخی موارد به صورت واردات و گاهی نیز به صورت صادرات بوده است.

پیش از این و در تیرماه سال جاری نیز، روسیه مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در نیروگاه‌های برق ایران داشت که باید آن را آغازی برای اجرایی شدن همکاری‌های برقی دو کشور دانست. هرچند که روسیه برای ایران تنها یک کشور برای مبادله برق نیست، چرا که از طریق آن می‌تواند به شبکه برق اروپا متصل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید