جزئیاتی از دستاوردهای شفر روحانی به چین

پکن و مسکو به دنبال انعقاد تفاهم نامه همکاری های نظامی و امنیتی با تهران

کدخبر: ۱۰۱۰۰۶
پکن و مسکو به دنبال امضای یک تفاهم نامه همکاری های نظامی و امنیتی با تهران هستند تا براساس آن با هر گونه حمله و تهدید فرامنطقه ای مقابله کنند.
پکن و مسکو به دنبال انعقاد تفاهم نامه همکاری های نظامی و امنیتی با تهران

به گزارش اقتصاد نیوز مذاکرات پیرامون تفاهم نامه همکاری های نظامی و امنیتی تهران،پکن و مسکو در سفر اخیر حسن روحانی،رئیس جمهور ایران به چین مطرح شد و به نظر می رسد که مورد استقبال مقامات پکن ومسکو نیز قرار گرفته باشد.

بحث تفاهم نامه همکاری های نظامی و امنیتی سه جانیه تهران،پکن و مسکو نخستین بار در دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای اتاق های بازرگانی مطرح شد و به اعتقاد کارشناسان هدف از انعقاد این تفاهم نامه آن است که ایران،چین و روسیه در مواقع اضطرار امنیت آسیا را حفظ کنند.

با وجود اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن دیدار به جزئیات این تفاهم نامه اشاره ای نکرد اما  با حمایت از آن گفت که آقای روحانی دیدارهای خوبی با روسای جمهور روسیه و چین داشت و تفاهم نامه هایی با رؤسای جمهور هر دو کشور منعقد کرد که من از آن حمایت می کنم.

هرچند  هنوز جزئیاتی از این تفاهم نامه با روسای جمهور چین و روسیه اعلام نشده است و آنچه اقتصاد نیوز مطرح می کند ممکن است گمانه زنی های افراد مطلع  باشد اما در صورت تائید این موارد، احتمالا  باید آن را نشانه ای بر تحول اساسی در  سیاست های خارجی کشورمان قلمداد کنیم.

در همین رابطه روزنامه «وانت چاینا تایمز» چاپ چین نیز  به نقل از یک تحلیل گر نظامی روس نوشت: روسیه پس از بحران اوکراین برای مقابله با آمریکا و قدرت های ناتو باید اتحادی را با ایران و چین شکل دهد.

به گزار ش "انتخاب" ضمن اینکه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) نیز به سازمان بین المللی برای شکل گیری اتحادهای جدید میان چین و روسیه تبدیل شده است. با این حال کشورهای آسیایی مانند ژاپن، فیلیپین و اندونزی به دلیل نفوذ ایالات متحده از پیوستن به سیکا امتناع کردند.

برهمین اساس مسکو و پکن باید از سیکا به عنوان پلی برای ایجاد اتحاد با تهران به عنوان کشوری که می تواند به عنوان حائلی در مقابل نفوذ آمریکا در خاورمیانه عمل کند، استفاده کنند. به عقیده این تحلیل گر روس، سیاست آمریکا در منزوی کردن ایران برای ثبات منطقه ای خطرناک است و روسیه و چین تنها از طریق همکاری با ایران است که می توانند نظم در آسیای مرکزی را بازسازی کنند.

این تحلیل گر با اشاره به اینکه ایران یک قدرت منطقه ای است تاکید کرد این امکان وجود دارد که ایران جایگزین سوریه شده و به متحد اصلی روسیه در منطقه تبدیل شود. با این حال روسیه باید از گرفتار شدن در درگیری ایران و دیگر قدرت های منطقه ای در خاورمیانه و آسیای مرکزی اجتناب کند. ضمن اینکه روسیه و چین بیش از آنکه بخواهند حمایت نظامی از ایران داشته باشند، بر حمایت های اقتصادی خود خواهند افزود.

آمریکا به شدت تلاش می کند که مانع از شکل گیری یک اتحاد منطقه ای جدید شود و حال زمان آن است که کشورهایی که مخالف حکمرانی واشنگتن هستند، به هم کمک کنند. با چنین کاری آمریکا تنها سه متحد و شریک امنیتی در خاور دور خواهد داشت؛ ژاپن، کره جنوبی و تایوان.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید