سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

گفت و گوهای تهران و واشنگتن جنبه رایزنی داشت

کدخبر: ۱۰۱۰۱۰
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دیدارهای دوجانبه ایران و آمریکا جنبه رایزنی داشته و تنها فرصتی برای تبادل دیدگاه ها به منظور پیشرفت در مذاکرات وین بوده است.
گفت و گوهای تهران و واشنگتن جنبه رایزنی داشت

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی خبری روزانه خود تایید کرد که یکسری موضوع همانطور که انتظار می‌رفت در دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی طی دو روز گذشته در ژنو مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به طور قطع نمی‌توانم جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها بیان کنم، چون ما فکر می‌کنیم که کار درست همین است و ترجیح می‌دهیم که این جزئیات را محرمانه حفظ کنیم. همان‌طور که همه شما می‌دانید دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و این گفت‌وگوهای دوجانبه مکمل مذاکرات با 1+5 بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا در طول دو روز دیدارهای دوجانبه پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات ایران و 1+5 حاصل شده است یا خیر؟ گفت: این دیدارها جنبه رایزنی داشته و تنها فرصتی برای تبادل دیدگاه‌ها به منظور پیشرفت در مذاکرات وین بوده است. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که دور بعدی مذاکرات چگونه خواهد بود. مذاکرات ایران و 1+5 در جریان است و این دیدارهای دوجانبه در راستای این مذاکرات می‌باشد.

جن ساکی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در دیدارهای دوجانبه میان ایران و آمریکا آیا غیر از موضوع هسته‌ای به عنوان مثال سوریه مطرح شده است؟ اظهار کرد: تنها موضوع مورد بحث مساله هسته‌ای ایران است و منظور من از یکسری موضوعات مسائلی است که به همین مربوط هستند.

وی در سخنانش تاکید کرد: ما معتقدیم باید وارد دیپلماسی فعال شویم و برگزاری این دیدارها نمونه‌ای از آن است. لازم است که ما همانند دیگر دوستانمان در گروه 1+5 با ایران دیدار دوجانبه برگزار کنیم؛ از این رو این مذاکرات فرصتی بوده است برای تکمیل مذاکرات وین.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه که نسبت به نتیجه‌دهی مذاکرات ایران و 1+5 تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه ابراز بدبینی و موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران را مطرح کرده بود، گفت: فکر می‌کنم پیش از این هم گفتم که تمرکز اصلی ما روی ضرب‌الاجل 20 ژوئیه است. ما احساس می‌کنیم که تلاش‌هایمان باید در راستای مذاکراتی که هم‌اکنون در جریان است اتفاق بیفتد و خواسته ها نباید به صورت عمومی بیان شود.

وی افزود: ما همه خواستار یک توافق جامع قدرتمند هستیم. همه ما معتقدیم که دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است و ما با همین پیش زمینه به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

جن ساکی نیز همانند هارف دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که بهبود روابط میان ایران و آمریکا به ضرر عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در منطقه نیست.

وی در این باره گفت: می‌توانم اطمینان دهم که ما با سعودی‌ها به علاوه دیگر شرکا و هم‌پیمانانمان در سراسر دنیا رایزنی می‌کنیم. همه افراد نگرانی‌هایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارند که ما نیز در این نگرانی‌ها با سعودی‌ها شریک هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید