تلاش گازپروم برای افزایش ظرفیت خطوط لوله صادرات گاز روسیه

کدخبر: ۱۰۱۳۷۹
با سرمایه گذاری گازپروم و دیگر شرکت های وابسته ظرفیت انتقال گاز خط لوله استاوروپول روسیه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
تلاش گازپروم برای افزایش ظرفیت خطوط لوله صادرات گاز روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل  فارس، شرکت گازپروم روسیه و برخی شرکت های وابسته آن تنها در سال جاری بالغ بر 23.8 میلیارد روبل در توسعه انتقال گاز استاوروپول سرمایه گذاری خواهند کرد تا ظرفیت انتقال گاز آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بر اساس پیش بینی ها، ظرفیت خط لوله انتقال گاز استاوروپول این کشور که 10 منطقه را به هم وصل می کند به 60 درصد بیشتر از ظرفیت خط لوله انتقال گاز اوکراین افزایش خواهد یافت.

بنا به گزارش ایتارتاس، در سال 2013 حجمی معادل 86.1 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله انتقال گاز اوکراین از روسیه صادر شده است و بر اساس پیش بینی ها تا سال 2018 ظرفیت انتقال گاز خط لوله استاوروپول به بالغ بر 135 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

این افزایش نه تنها وابستگی روسیه به خط لوله انتقال گاز که از خاک اوکراین می گذرد را کاهش می دهد بلکه چالش های پیش روی تأمین گاز در زمستان را برای گازپروم روسیه کاهش می دهد.

خط لوله استاوروپول، به صادرات گاز روسیه به ترکیه و ارمنستان اختصاص دارد.

این شرکت همچنین در تلاش است تا با سرمایه گذاری خط لوله انتقال گاز جنوبی این کشور به اروپا موسوم به سوث استریم را تکمیل کرده و وابستگی خود را به اوکراین کاهش دهد.

افزایش تنشها با قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین و تغییر نظام مالی صادرات گاز روسیه به اوکراین به نظام صادرات به ازای میزان هزینه پیش پرداخت شده، باعث افزایش تنش‌ها بین دو کشور و در نتیجه افزایش نگرانی ها نسبت به چگونگی ادامه صادرات گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین شده است.

نخست وزیر اوکراین پیشتر اعلام کرده بود این کشور در قیمت توافق شده با روسیه برای انتقال گاز از این کشور تجدید نظر خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید