سفیر سابق ایران در چین مطرح کرد:

امکان بن بست هسته ای با پافشاری بر مواضع پیشین

کدخبر: ۱۰۱۷۰۶
سفیر سابق ایران در چین معتقد است که اصرار و پافشاری طرفین مذاکره کننده پرونده هسته ای ایران بر مواضع پیشین شان آنها را از دستیابی به توافق جامع هسته ای باز می دارد.
امکان بن بست هسته ای  با پافشاری بر مواضع پیشین

جواد منصوری در گفت و گو با اقتصاد نیوز، با بیان این مطلب که پرونده هسته ای ایران و مذاکره با 1+5 به حساس ترین مقطع زمانی خود رسیده است،اظهار داشت: این مذاکرات به مرحله ای رسیده است که باید تصمیمات خاصی نسبت به آن اتخاذ شود. به عبارت دیگر بحث مذاکرات و تفاهم تا جایی که مقدور بوده پیشرفته است و حالا باید به پروسه اجرایی خود وارد شود.

وی افزود:در این مرحله 1+5 باید نشان دهد که نسبت به اظهارات و موضع گیری های خود جدی است و تمایل دارد تا پرونده هسته ای ایران را به حالت عادی اش باز گرداند.

سفیر سابق ایران در چین تاکید کرد :اینکه ایران بتواند همچون یکی از اعضای پادمان از تمام حقوق هسته ای خود برخوردار شود می تواند نخستین گام در راستای عادی سازی پرونده هسته ای این کشور تلقی شود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش برخی از کشورهای غربی نسبت به میان کشیدن موضوعات حاشیه ای در روند گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5 گفت:محدود سازی ایران در بحث های دفاعی براساس هیچ یک از موازین حقوق بین الملل قابل ارزیابی نیست اما در عین حال لازم به ذکر است که کشور ما به جهت دیدگاه های بنیادین خود هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح های هسته ای که برخی از کشورها ما را به آن متهم می کنند،نبوده است.

به گفته منصوری جمهوری اسلامی ایران با درنظرگیری تمامی بایدها و نبایدها و الزامات و خطوط قرمز خود پای میز مذاکره با 1+5 حاضر شده است و از هر فرصتی برای دستیابی به تفاهم استفاده می کند اما این امر به معنای تغییر اصول و سیاست های این کشور نیست.

وی افزود:کشورهای غربی هم اگر خواهان حل و فصل شدن موضوعات پیرامون پرونده هسته ای ایران هستند باید اندکی از مواضع پیشین شان کوتاه بیایند و بر مطالباتی که از خواست کشورهای دیگر ناشی می شود،پافشاری نکنند.

سفیر سابق ایران در چین همچنین در ادامه با اشاره به تغییر شرایط ژئوپلتیکی منطقه پس از پیشروی نیروهای داعش در عراق و امکان طرح این موضوع در خلال گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5 تصریح کرد:با درنظرگیر امکان تاثیر این بحث بر روند مذاکرات و همچنین طولانی شدن این گفت و گوها معتقدم که باید تا آخرین روزهای برگزاری نشست ایران و 1+5 منتظر ماند و قضاوت عجولانه ای از ماحصل مذاکرات نداشت.

وی تاکید کرد:فضای گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5 به گونه ای است که هر موضوعی ولو کم اهمیت می تواند بر آن تاثیر بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید