نیویورک تایمز برای جلوگیری از غنی سازی ایران مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته ای

کدخبر: ۱۰۲۱۲۴
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در یادداشتی خواستار راه اندازی بانک سوخت هسته ای برای جلوگیری از غنی سازی مستقل ایران شد.
پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته ای

به گزارش اقتصاد نیوز  و به نقل از فارس، پس از آنکه روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه در یادداشتی پیشنهاد کرد 1+5 تأمین سوخت هسته ای ایران را تضمین کند تا این کشور را در تنگنا قرار دهد، روزنامه «نیویورک تایمز» هم در یادداشتی مشابه خواستار راه اندازی بانک سوخت هسته ای برای جلوگیری از غنی سازی مستقل ایران شد.

در حالیکه آمریکا و گروه 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان)، به مذاکرات هسته ای در وین ادامه می دهند، فشارها رو به افزایش می رود. ضرب الاجل رسیدن به توافق نهایی، 20 ژوئیه است و رسیدن به موفقیت در این زمینه منوط به این است که ایران به تعهدات قابل اثبات خود عمل کند و آن تعهدات این است که به جهان ثابت کند که برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز دارد.

متأسفانه در این نقطه حساس از مذاکرات، یک تحول جداگانه که از رسیدن به توافق نهایی با ایران حمایت و آن را تقویت می کند، در حال حاضر متوقف شده است. این تحول، ایجاد یک بانک سوخت بین المللی است که در مالکیت و مدیریت آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد و به کشورها اطمینان کامل می دهد که می توانند در صورت وقفه در عرضه سوخت، به سوخت هسته ای دسترسی داشته باشند.

این یادداشت ادامه می دهد که عنصر کلیدی هرگونه توافق با تهران شامل، شمار و نوع سانتریفیوژ هایی است که ایران در اختیار دارد. اگر یک کشور قابلیت تولید اورانیوم با درصد غنای پایین برای نیروگاه هسته ای را داشته باشد، قابلیت فنی نیز دارد تا اورانیوم با درصد غنای بالا برای یک سلاح هسته ای را تولید کند و این منبع کلیدی نگرانی است که در خصوص موضوع غنی سازی ایران وجود دارد.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیش از 30 کشور در حال بررسی موضوع ساخت نخستین نیروگاه هسته ای خود هستند. این کشورها یا سوخت خود را وارد خواهند کرد یا اینکه خودشان سوخت تولید می کنند.

نیویورک تایمز در ادامه یادداشت خود نوشت، علیرغم تعهد روسیه به عرضه سوخت مورد نیاز برای رأکتور هسته ای بوشهر، ایران تصریح کرده است که به قابلیت غنی سازی ملی خود برای جلوگیری از توقف در عرضه سوخت به این کشور نیاز دارد، بنابراین اگر نگرانی های ایران درباره امنیت عرضه سوخت به این کشور رفع شود، دیگر ایران نباید نیازی به برنامه غنی سازی داخلی در سطح وسیع داشته باشد.

سازمان «طرح تهدید هسته ای» (NTI) برای رسیدگی به این موضوع، در سال 2006، 50 میلیون دلار برای کمک به ایجاد ذخیره اورانیوم با درصد غنای پایین پیشنهاد داد.

توانایی دستیابی به اورانیوم با درصد غنای پایین یک عامل مهم در مذاکرات با ایران است. بعد از بازار سوخت جهانی و منابع سوخت ملی، بانک سوخت، لایه نهایی اطمینان را عرضه می کند. بانک سوخت آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در صورتی که دو طرح قبلی، شکاف را از بین نبرد، آخرین چاره به حساب می آید.

در این یادداشت آمده است که بانک سوخت همچنین می تواند برای اوکراین در صورتیکه عرضه سوخت از روسیه به این کشور قطع شود، یک منبع مهم به حساب آید.

نیویورک تایمز در پایان یادداشت خود تأکید کرد که بانک سوخت یک ایده خوب نیست بلکه یک ابزار بسیار ضروری برای کمک به رشد تهدید هسته ای به حساب می آید. ما باید خیلی سریع حرکت کنیم و این موضوع را رفع کنیم و بانک سوخت را افتتاح کنیم. بانک سوخت احتمالاً مستقیماً به یک توافق ایران مرتبط شود. این بانک سوخت می تواند نقش مهمی را در آینده برای کمک به خطرناک تر شدن جهان ایفا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید