صباح زنگنه به کشورهای غربی توصیه کرد:

مذاکرات هسته ای را به بیراهه نکشانید

کدخبر: ۱۰۲۱۵۵
سفیر اسبق ایران در عربستان گفت: کشورهای غربی مذاکرات وین را به بیراهه نکشانند و مانع دستیابی به توافق نشود.
مذاکرات هسته ای را به بیراهه نکشانید

صباح زنگنه در گفت و گو با اقتصاد نیوز، توافق ایران با اعضای گروه 1+5 را امری امکانپذیر دانست و گفت:در صورتی که طرفین مذاکره کننده ایران همپا و هم اندازه تهران برای دستیابی به توافق مصر باشند این امر شدنی است.

وی با اشاره به حضور زودهنگام وزیرخارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: امیدوارم که این حضور به جهت کمک به حل و فصل اختلافات مطروحه باشد اما این تحلیل هم وجود دارد که جان کری به دلیل اعمال فشار بیشتر بر ایران به وین سفر کرده باشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین با طرح این موضوع که حمایت رهبر انقلاب از اعضای تیم هسته ای تکلیف طرف مقابل را در پای میز مذاکره مشخص کرد،افزود:با این حمایت اعضای گروه 1+5 می دانند که مذاکره کنندگان ایرانی با اختیار تام از مقامات ارشد نظام در مذاکرات حاضر شده اند و اظهارات و اقدامات آنها با پشتیبانی مقامات کشور همراه است.

وی ادامه داد:البته مذاکره کنندگان ایرانی نیز می دانند که این اختیار تام برای آنها به معنای رعایت خطوط قرمز کشور در تامین سوخت موردنیاز است.

به گفته صباح زنگنه حسن نیت 1+5 در مذاکرات هسته ای باید مشخص شود.این گروه هنوز به تمام تعهدات توافق ژنو عمل نکرده است.

وی تاکید کرد:بحث نقل و انتقالات مالی یکی از موضوعاتی است که براساس توافق ژنو باید به سرانجام می رسید اما متاسفانه هنوز به صورت تام و تمام اجرا نشده است.
سفیر اسبق ایران در عربستان متذ کر شد: زمینه سازی برای انجام فعل و انفعالات سیستم بانکی در کنار بحث سوئیفت باید در پروسه زمانی توافق ژنو بانجام می شد که متاسفانه اینطور نشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کارآمدی مذاکرات وین تاکید کرد: امیدوارم در فرصت 19 روزه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ما شاهد توقف اعمال تحریم های ناعادلانه ای باشیم که مردم را در تنگنا قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید