سیروس ناصری:

نتیجه مذاکرات برای آمریکا مهم تر از ایران است

کدخبر: ۱۰۲۲۸۵
مذاکره کننده تیم هسته ای دوران اصلاحات معتقد است که نتیجه توافق ژنو برای آمریکا از ایران مهم تر است بنابراین آنها تا حصول نتیجه پای میز مذاکره باقی می مانند.
نتیجه مذاکرات برای آمریکا مهم تر از ایران است

به گزارش اقتصاد نیوز، سیروس ناصری در گفت و گو با تجارت فردا در رابطه با درخواست غرب برای تقلیل تعداد سانترفیوژهای ایران اظهار داشت:بنا بر برنامه عمل ژنو، کاهش یکباره تعداد سانترفیوژها هیچ گاه در دستور کار نبوده است.نیاز ایران بسیار وروشن است و توافق نهایی نیز باید بر همان اساس تنظیم شود.

وی افزود:ما در حال حاضر یک نیروگاه داریم و درصدد هستیم که نیروگاه های جدیدی را نیز احداث کنیم.برای تمامی این نیروگاه ها هم نیازمند تامین سوخت هستیم.

مذاکره کننده تیم هسته ای دوران اصلاحات با بیان این مطلب که ایران با تجربه تلخ گذشته و هزینه هایی که برای دستیابی به دانش صلح آمیز هسته ای پرداخت کرده حاضر نیست در تامین سوخت وابسته دیگران باشد،تاکید کرد:این وابستگی نه به کشورهای دوست و نه به غیر دوست قابل تحمل نیست.منطق هم ایجاب می کند که اینگونه باشد.

وی متذکر شد:در حال حاضر ما از توان تولید سوخت برخورداریم و دلیلی ندارد که به کشورهای دیگر وابسته شویم.

به گفته ناصری به جهت آنکه پروسه تولید سوخت هسته ای بحث امروز و فردا نیست ما نیازمند تعریف آن در یک بازه زمانی هستیم.این موضوع تعریف مشخصی از برنامه عمل توافق ژنو است که همه باید متعهد به اجرای آن باشند.

وی ادامه داد:ما نباید تلاشی در جهت تعریف مجدد بدیهیات این توافق(ژنو) داشته باشیم.برنامه عمل ژنو رکن،شالوده و پایه مذاکرات وین است.

این دیپلمات سابق معتقد است که دولت فعلی آمریکا نیاز فراوانی برای توافق با ایران دارد؛وضعیت منطقه و شکست پروژه های کاخ سفید در کشورهای دیگر ایجاب می کند که در مذاکرات هسته ای ایران به اتفاق نظری برسد.

وی خاطرنشان می کند:این اتفاق نظر و تفاهم(وین)، زمانی مورد قبول است که به تحقق مطالبات و خواسته های ایران نیز منجر شود.لذا معتقدم که حضور آمریکاییها در پای میز مذاکرات با ایران تنها به دلیلی که به آن اشاره شد صورت گرفته است .هرچند که معتقدم نمی توان چندان به تعهدات دولت ها اطمینان کرد.

صالحی یادآور شد:اما حالا و در این شرایط که ما برای دستیابی به توافق پای میز مذاکره حاضر شده ایم باید مطالباتمان را به گونه ای طرح کنیم که حق مطلب ادا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید