ظریف خبر داد

دور بعدی مذاکرات؛ اواسط شهریور

کدخبر: ۱۰۲۴۲۸
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 اواسط شهریورماه برگزار می شود، گفت: امروز دیگر این بحث وجود ندارد که ایران حق دارد غنی سازی انجام دهد یا نه؛ غنی سازی در ایران انجام خواهد شد.
دور بعدی مذاکرات؛ اواسط شهریور

به گزارش اقتصادنیوز، محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه خبر اظهار داشت: ممکن است سه تا چهار کشور باشد که موضوعاتی را درباره غنی سازی اورانیوم در ایران مطرح کنند اما کنفرانس عدم اشاعه سلاح های هسته ای یکبار در سال 1990 و یکبار نیز در سال 2010 اعلام کرده که ایران حق غنی سازی دارد.

وی افزود: امروز دیگر این بحث وجود ندارد که ایران حق دارد غنی سازی انجام دهد یا نه. غنی سازی در ایران انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: توافق ژنو دست ما را در این زمینه باز گذاشته است؛ در این توافق آمده که باید صلح آمیز بودن تایید شود. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر نیز با درایت اخیر درباره 190 سو یا واحد غنی سازی مباحثی را مطرح فرمودند که این امر نشان از صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران دارد.

 به گزارش فارس و تسنیم؛ رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص عادی شدن پرونده و جدول زمانی رفع تحریم‌ها نیز عنوان کرد: مذاکره بالا و پایین دارد، طرف مقابل مواضع مذاکراتی اتخاذ می‌کند و خودشان معتقدند این مواضع در قالب بسته مذاکراتی مطرح است. الان اصلا مصلحت نیست که بگوییم آنها راجع به تحریم‌ها چه موضعی اتخاذ می‌کنند. این باعث می‌شود موضع مذاکراتی را به موضع واقعی تبدیل کند. مواضعی که طرف مقابل راجع به برداشته شدن تحریم‌ها اتخاذ می‌کند، مواضع حداکثری است.

ظریف ادامه داد: کلیه تحریم‌های مربوط به شورای امنیت و تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای خارج از شورای امنیت باید حذف شود. در یک تفاهم نهایی داریم ثابت می‌کنیم که برنامه ایران صلح‌آمیز است و تحریم‌ها باید برداشته شود و ما روی این هدف ایستادگی می‌کنیم.

وی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: برای مذاکرات جانبی برنامه داریم. دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر (اواسط شهریورماه) است ولی درباره مکان آن تصمیم گیری نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید