وزیرخارجه آمریکا:

برنامه هسته ای آری، سلاح خیر

کدخبر: ۱۰۶۲۷۸
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با لوران فابیوس همتای فرانسوی اش اعلام کرد: ایران حق دستیابی به برنامه صلح آمیز هسته ای دارد، نه سلاح هسته ای.
برنامه هسته ای آری، سلاح خیر

ایسنا نوشت:

جان کری در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت:‌ ما بر روز 24 نوامبر متمرکز شده ایم. این تاریخ بسیار مهم است. در طول ماه های گذشته تیم‌های کارشناسی ما پشت میز مذاکره نشسته اند و در مورد جزئیات گفت‌وگو کرده‌اند و همه اطلاعات تکنیکی مورد لازم برای قضاوت درباره اینکه برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است یا نه را مورد بررسی قرار می دهند. برخی از این اطلاعات بسیار پیچیده هستند ما تلاش می کنیم که آنها را به حالت ساده و قابل فهم و یک فرمت ممکن تبدیل کنیم. این کار بسیار سازنده بوده است. همچنین تیم ایران نیز با جدیت کار می‌کنند. گفت‌و‌گوها کارشناسی است.

وی ادامه داد:‌ من امیدوارم که در این لحظه تصمیمات سیاسی برای دستیابی به یک قضاوت درباره برنامه هسته‌ای ایران گرفته شود و به جهان نشان دهیم که کشورها با دیدگاه‌های متفاوت و سیستم های متفاوت اما با منافع دو طرفه تلاش می‌کنند که ثابت کنند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است. ما در این باره بسیار امیدواریم. من هر آنچه که لازم باشد برای این روند انجام خواهم داد و مطمئن هستم ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز این آمادگی را دارد و به تلاش هایش ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری گفت: آمریکا و فرانسه در کنار شرکای بین‌المللی بر اهمیت این مسئله تاکید می‌کنند که ایران نباید در راهی باشد که به سلاح هسته‌ای دست یابد. این سیاست جامعه بین‌المللی است. با نزدیک شدن ضرب الاجل 24 نوامبر من اواخر این هفته به عمان سفر می کنم و با ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون دیدار خواهم کرد. همچنین 1+5 متحدانه تمام ایده‌های سازنده خود را بر روی میز مذاکره خواهند گذاشت تا به اهداف خود دست یابند. اکنون خواهیم دید که آیا ایران قادر است و این آمادگی را دارد که به جهان ثابت کند که برنامه آنها صلح‌آمیز است. اکنون زمان تصمیم گیری ها است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ در حال حاضر ما هیچ نیتی مبنی برگفت‌و‌گو درباره تمدید برای دستیابی توافق نداریم. اگر ما به توافق در زمان مقرر دست نیابیم اندکی مسائل پیچیده تر می‌شود اما تمدید غیر ممکن نیست. ولی فکر نمی کنم که تمدیدی داشته باشیم.

کری در پاسخ به سوالی درباره حضور جمهوری خواهان در کنگره و تاثیر آن بر روند مذاکرات گفت: من فکر نمی کنم که این تغییرات تاثیری داشته باشد. من صادقانه معتقدم که مسائل بدون توجه به اینکه چه کسی در راس کنترل سنای آمریکا حضور دارد انجام می گیرد و به یاد داشته باشید که سنای آمریکا هنوز برای تصویب هر مصوبه ای نیاز به شصت رای دارد که شامل دموکرات ها و جمهوری خواهان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید