کمالوندی: غرب از سرعت بازگشت ایران به شرایط قبل متعجب‌ می‌شود

کدخبر: ۱۴۶۰۱۳
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر بنا باشد به علت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش به گذشته بازگردیم طبعاً با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته به سرعت می توانیم در شرایط بسیار خوبی قرار بگیریم.
کمالوندی: غرب از سرعت بازگشت ایران به شرایط قبل متعجب‌ می‌شود

بهروز کمالوندی خطاب به طرف مقابل توافق هسته‌ای به ویژه امریکایی ها تاکید کرد: فراتر از متن برجام نروید؛ اگر بنا بر پایدار ماندن توافق است ضروری است به آنچه توافق کردیم و در متن برجام آوردیم پایبند بمانیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه شد که رهبر معظم انقلاب تا این حد وارد جزئیات مسائل فنی شدند و آیا کارشکنی طرف مقابل در دو موضوع مد نظر معظم‌له سبب وقفه در اجرای برجام شده است؟ گفت: دیشب رهبر معظم انقلاب متن برجام، توافقات و تعهدات دو طرف را مرور کردند.

کمالوندی افزود: مقام معظم رهبری اشاره کردند ما تعهداتمان را در فردو ، اراک و دیگر مسائل اجرا کردیم و از اینکه طرف مقابل تعهداتش را در زمینه مختلف اجرا نکرده است به شدت انتقاد کردند.

وی گفت: طرف مقابل تلاش می کند تفسیری غیر از آنچه در برجام هست مطرح کند اما با توجه به اشراف رهبر معظم انقلاب بر مسائل فنی، مواضعی که اتخاذ کردند برای ما به عنوان مجری و مذاکره کننده وضع بهتری را ایجاد می کند.

کمالوندی افزود: وقتی بالاترین مقام کشورمان موضعی را اعلام می کنند علی القاعده دیگر هیچ جایی برای تفسیر به رأی طرف مقابل باقی نمی گذارد و همواره این نوع رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دوره مذاکرات و اجرای برجام کمک کننده بوده است.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل برجام را نقض کند چه میزان آمادگی برای بازگشت به شرایط پیش از برجام داریم، گفت: این سازمان همواره در طول مذاکرات هدف اصلی اش این بوده است که توافقات به نحوی باشد که محدودیت ها مانع از پیشرفت کار نشود.

وی افزود: هدف ما از ابتدا این بود که این محدودیت ها ساختار صنعت هسته ای را مخدوش نکند که خوشبختانه مذاکرات به همین سمت رفت و ظرفیت ها به نحوی است که در صورت نیاز بتوانیم به حالت برگشت پذیری برسیم.

کمالوندی تاکید کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند ظرفیت ما در عرصه صنعت هسته ای به‌ویژه در حوزه غنی سازی بسیار بالاست و در مسیر رو به رشد در این عرصه محدودیت‌هایی را پذیرفتیم.

وی هشدار داد: اگر بنا باشد به علت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش به گذشته بازگردیم طبعاً با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته به سرعت می توانیم در شرایط بسیار خوبی قرار بگیریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل این هشدار بهنگام را به خوبی درک کند و چیزی را که تا به حال به دست آمده است و می تواند به نفع طرف باشد مخدوش نکند.

کمالوندی درباره تهدید برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پاره کردن برجام گفت: البته ممکن است در تبلیغات انتخاباتی امریکا حرف های زیادی گفته شود اما واقعیات جمهوری اسلامی به نحوی است که اگر آنان بخواهند آمالشان را عملی کنند قطعاً با مشکلات بسیار مواجه خواهند شد زیرا در صورت نیاز به اقدام متقابل یا بازگشت به عقب ظرفیت بالایی داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا زمان‌بندی مشخصی برای بازگشت به مرحله پیش از برجام طراحی شده است گفت: از ابتدا برای سناریوهای برگشت پذیری تدبیر کرده ایم و این آمادگی را داریم که در صورت نیاز با سرعت در شرایطی قرار بگیریم که طرف مقابل حتماً متعجب شود.

کمالوندی افزود: ما اهمیت حفظ دستاوردهای هسته ای را که به بهای خون شهدای هسته ای به دست آمده است به خوبی می دانیم و کارکنان و مسئولان سازمان انرژی اتمی همه هم خود را بر این خواهند گذاشت که این دستاوردهای عظیم حفظ شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هرگز اجازه نمی دهیم که این دستاوردها مخدوش شود؛ ما به عهد و پیمانی که با خون شهدا بسته ایم پایبندیم و از این دستاوردها حفاظت می کنیم و آینده امیدبخشی را برای صنعت هسته ای کشورمان پیش رو می بینیم.

منبع: صداوسیما

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید