پایگاه خبری - تحلیل CBN News بررسی کرد

آسیب های « دلار قوی » برای اقتصاد جهان

کدخبر: ۱۵۶۶۸۸
دلار قدرتمند ایالات متحده آمریکا پس از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آمریکا بیشتر نیز تقویت شده است و می‌تواند برای دستور کار اقتصادی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، چالش‌هایی پدید آورد. دلار روز پس از تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ وام‌دهی و سیگنال آن در مورد افزایش‌های دیگر نرخ بهره در سال 2017، به بالاترین ارزش خود در برابر یورو و سایر ارزها در چند سال گذشته رسید.
آسیب های « دلار قوی » برای اقتصاد جهان

به گزارش اقتصادنیوز ، دلار پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری چشم‌اندازی صعودی داشته است این امر ناشی از انتظاراتی است که وی می‌تواند رشد و تورم را بالاتر ببرد و منجر به افزایش نرخ بهره شود.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که دلار پس از افزایش 5 درصدی در مقابل سبد 6 ارز دیگر پس از انتخاب ترامپ به افزایش ادامه دهد. اریک ویلوریا تحلیلگر «ولز فارگو» معتقد است: «ما انتظار داریم دلار به تقویت شدن ادامه دهد.» فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را در تضاد با «آنچه بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر انجام می‌دهند»، قرار دهد.  ترامپ خودش نسبت به اثرات منفی دلار قوی هشدار داده است و در طول کارزار انتخاباتی خود بر این امر تاکید کرده بود. وی گفته بود: «اگر ما نرخ بهره را بالا ببریم و دلار نیز تقویت شود، با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.» سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی بازده‌های بالاتر به سوی بازارهایی هجوم می‌برند که نرخ بهره بالاتری دارند و در نتیجه تقاضای بیشتری برای دلار ایجاد شود.

موافقان و مخالفان

نرخ ارز قدرتمند به‌طور سنتی نشانه‌ای از قدرت اقتصادی در میان کشورها بوده است. اما فراسوی آن، برخی مزایای اقتصادی نیز وجود دارند. مصرف‌کنندگان آمریکایی در مورد هر چیز وارداتی از جمله پوشاک وارداتی، اسباب‌بازی و خودروهای لوکس قیمت بهتری به دست می‌آورند و نرخ تورم پایین باقی می‌ماند.  اما در حالی که آمریکا اقتصادی است که شدیدا مبتنی بر مصرف است، اطلاعات نشان می‌دهند که صادرات برای کشورها در حال اهمیت یافتن است. به گزارش بانک جهانی، صادرات کالاها و خدمات به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی آمریکا از 1/ 9 درصد در سال 2002 به 6/ 12 درصد در سال 2015 افزایش یافته است. جو ناروف اقتصاددان می‌گوید: «ایالات متحده در حال صادرات بیشتر و بیشتر است. اکنون حساسیت اقتصادی بیشتری در اقتصاد نسبت به دلار قوی نسبت به 5 یا 10 سال قبل وجود دارد.»

راه اقتصاد آمریکا اکنون وابسته به اقتصاد می‌شود که شامل کشاورزان غرب میانه، شرکت‌های فولادی در اوهایو و شرکت‌های تولید مواد شیمیایی در ساحل خلیج می‌شود. بر اساس گزارشی از فدرال رزرو که در مورد شرایط اقتصادی در ماه نوامبر منتشر شده است، تمام این بخش‌ها تقریبا از دلار قدرتمند آسیب خواهند دید. اگرچه علاوه بر آن ذکر می‌شود که شرکت‌های ساخت می‌توانند مواد خام را با قیمت پایین‌تری وارد کنند. ترامپ از رویکردهایی در جهت فشار بر شرکت‌ها و کارخانه‌ها در جهت ساخته شدن و ماندن در آمریکا حمایت کرده است. با وجود دلار قدرتمند، به قیمت صادرات افزوده می‌شود و کار را برای رقابت در سایر بازارها دشوارتر می‌کند.

آسیب دیدن شرکت‌های چندملیتی

سهام شرکت‌های ایالات متحده آمریکا از زمان انتخابات و خوش‌بینی نسبت به کاهش مالیات از سوی ترامپ، تسهیل مقررات و افزایش مخارج برای کارهای عمومی به شدت افزایش یافته‌اند که این مسائل منجر به سودهای بیشتر برای شرکت‌های آمریکایی خواهد شد. با این وجود، دلار قدرتمند نه تنها از طریق هزینه‌برتر شدن کالاها در خارج از کشور به شرکت‌های چندملیتی آسیب می‌زند، بلکه آنها را مجبور می‌کند که درآمدهای به دست آمده در خارج از آمریکا را با نرخی که زیان‌آور است به دلار تبدیل کنند. برخی از این اثرات منفی با سایر وعده‌های ترامپ مانند کاهش مالیات بر شرکت‌ها خنثی خواهند شد. با این حال، به گفته ‌اید ان غریب، استراتژیست کلان در «پاویون فایننشال»، اصلاحات مالیاتی امری زمان‌بر است. غریب پیش‌بینی می‌کند دلار قدرتمند حتی بیش از سال 2014 به شرکت‌های آمریکایی آسیب خواهد زد؛ زیرا دلار هم‌اکنون ارزش بالاتری دارد. وی معتقد است: «به‌طور قطع، دلار قوی به اقتصاد آمریکا آسیب خواهد زد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید