مرکل: واشنگتن دیگر شریک قابل اتکایی نیست

پس‌لرزه‌های اولین سفر خارجی ترامپ؛ سـاز جدایـی اروپـا از آمریکـا

کدخبر: ۱۷۰۳۰۲
پس‌لرزه‌های سخنان ترامپ در دو اجلاس سران ناتو و سران گروه 7 ادامه دارد، آنجا که وی سخنان تندی را در مورد ناتو و موضوع توافق پاریس بیان کرد. همین امر هم باعث دلخوری و سرخوردگی اروپایی‌ها از آمریکای دوران ترامپ شده تا آنجا که مرکل رسما اعلام کند دیگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند به طور کامل به آمریکا متکی باشد.
پس‌لرزه‌های اولین سفر خارجی ترامپ؛ سـاز جدایـی اروپـا از آمریکـا

به گزارش اقتصادنیوز، اولین خروجی نخستین سفر خارجی ترامپ عیان شد: «آمریکا دیگر شریک قابل اتکایی نیست.» این جمله بخشی از سخنان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است که پس از برگزاری اجلاس گروه 7 مشخص شده است.

به گزارش رویترز روز یکشنبه صدر اعظم آلمان به خبرنگاران گفت که دیگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند به‌طور کامل به آمریکا متکی باشد. مرکل هر چند در سخنان خود نامی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیاورد اما این اظهارات پس از آن بیان شده است که ترامپ در دو اجلاس سران ناتو و سران گروه 7 سخنان تندی در مورد ناتو و موضوع توافق پاریس بیان کرد.

ترامپ در سخنرانی‌اش در بین کشورهای ناتو انتقادات تندی داشت و گفت که دیگر آمریکا نمی‌تواند بار تعهدات مالی این سازمان را به تنهایی به دوش بکشد و دیگر کشورها نیز باید سهم خود را به این سازمان پرداخت کنند. او همچنین در اجلاس سران گروه 7 در سیسیل ایتالیا تلویحی اعلام کرد که آمریکا به توافق پاریس پیرامون تغییرات اقلیمی پایبند نخواهد بود.

از این رو صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در مونیخ خواهان نزدیکی بیشتر کشورهای اروپایی به‌ویژه همکاری فشرده‌تر با فرانسه شد. در این‌باره آنگلا مرکل در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد هیات آمریکایی در نشست گروه ۷ چنین ابراز کرد: «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به‌طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.» مرکل با اشاره به موضع‌گیری ترامپ و همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاکید کرد: «ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگیریم.» او در عین حال گفت که این طبیعی است که مناسبات دوستانه کشورش با آمریکا و بریتانیا حفظ خواهد شد. صدراعظم آلمان گفت: امید به ادامه روابط دوستانه و حسن همجواری با روسیه و سایر کشورها باقی است اما باید بدانیم، ما خود برای تعیین سرنوشتمان باید مبارزه کنیم.»

او به نقش برجسته فرانسه و رئیس‌جمهور جدید این کشور امانوئل ماکرون در این زمینه اشاره و تصریح کرد که در آینده همکاری بیشتری بین این دو کشور صورت خواهد پذیرفت. سران هفت کشور صنعتی جهان در نشست روزهای جمعه و شنبه در سیسیل ایتالیا به نتایج محسوسی دست نیافتند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با برخورد انتقادی خود، این نشست را بحرانی کرد. تلاش برای ترغیب ترامپ به وفاداری نسبت به توافق‌نامه اقلیمی پاریس ناموفق ماند. رئیس‌جمهور آمریکا در این اجلاس گفت که نظر قطعی خود را در این زمینه در این هفته یا آینده اعلام خواهد کرد. توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد، گامی بزرگ در راه مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر اثر گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. با وجود این، سخنان دو پهلوی ترامپ موجب شده است سران برخی کشورها از جمله آلمان امیدی به اجرای توافق از سوی آمریکا نداشته باشند. این در حالی است که دونالد تاسک نظری برخلاف صدراعظم آلمان داشت و ابراز امیدواری کرد ترامپ به این توافق‌نامه پایبند بماند. او در این زمینه گفت: «هم‌اکنون نسبت به پس از انتخابات هشتم نوامبر در ایالات‌متحده خوش‌بین‌تر شده‌ام». او افزود: «پس از این همه بدگویی‌ها و شرح رفتارهای غیرمتعارفی که گفته می‌شد از ترامپ سر زده است، حالا مطمئن هستم شرکای ما در گروه 7 مسوولیت‌پذیرتر شده‌اند.» این در حالی است که سخنان ترامپ در اجلاس گروه ناتو، نگرانی‌هایی را در بین کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی به‌وجود آورده است. کشورهای عضو نگران هستند تعهدات کمتر آمریکا به این سازمان اجازه فعالیت بیشتر را به روسیه در شرق اروپا خواهد داد.

ترامپ این کشورها را تهدید کرده است که اگر پول بیشتری را برای ناتو هزینه نکنند اروپا باید منتظر حملات بیشتری مانند حمله منچستر باشد. مرکل به‌عنوان یکی از رهبران قدرتمند اتحادیه اروپا هم پس از این اظهارات سعی کرده است خود را به فرانسه نزدیک کند. مرکل با آرزوی موفقیت برای ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون در فرانسه گفته است: «جایی که آلمان بتواند کمک کند، حتما کمک می‌کند، زیرا آلمان زمانی می‌تواند خوب کار کند که حال اتحادیه اروپا خوب باشد.» فرانسه دومین شریک بزرگ آلمان به حساب می‌آید و مرکل پس از انتخابات به شدت حامی ماکرون شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید