اروپا : علاقه ای به اعمال فشار علیه ایران نداریم

هشدار جدی اروپا به ترامپ در خصوص نقض برجام

کدخبر: ۱۵۶۵۵۹
در حالی که دونالد ترامپ کمتر از یک ماه دیگر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند خواهد خورد، مواضع مطرح شده از سوی او در خصوص برجام موجب شده تا رهبران اروپایی پیش از آغاز به کار رسمی، در خصوص نقض برجام در دوران صدارتش به او هشدار دهند.
هشدار جدی اروپا به ترامپ در خصوص نقض برجام

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه فایننشال‌تایمز از هشدار کشورهای اروپایی به تیم دونالد ترامپ نسبت به اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داد. دولت‌های اروپایی به دولت در حال روی کار آمدن ترامپ هشدار داده‌اند که آمریکا به دلیل هرگونه تحریم جدید علیه ایران که منجر به فروپاشی توافق هسته‌ای شود، مقصر شناخته خواهد شد. همزمان جمهوری‌خواهان کنگره و تیم ترامپ اعلام کرده‌اند که اتحادیه اروپا هیچ‌گونه علاقه‌ای به افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران ندارد. این هشدارها که از سوی اروپا به آمریکا صادر شده یک «نقطه تقابل» جدی بین دو طرف بر سر مساله ایران است و بیانگر اختلافات متحدان غربی آمریکا با دونالد ترامپ است.

یک مقام ارشد اروپایی به این نشریه گفته است: «اگر از ایران یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ سر بزند، ممکن است از تحریم جدید حمایت کنیم. اما اگر تحریم‌های جدید آمریکا به برهم خوردن توافق منجر شود، اغلب افراد در اروپا خواهند گفت که آمریکا مقصر بود.» چندی پیش نیز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه مقامات اروپایی امیدوارند دولت ترامپ آسیبی به توافق هسته‌ای وارد نکند. وال‌استریت‌ژورنال همچنین گزارش داد که در هفته‌های اخیر کشورهای اروپایی تلاش کردند روابط و پیوندهای سست و شکننده خود با آمریکا را تقویت کنند و در همین راستا دیپلمات‌های بسیاری را برای دیدار با ترامپ و تیم احتمالی‌اش اعزام کردند تا یک دیپلماسی فعال و پنهان را برای تقویت رابطه با دولت آینده آمریکا از یکسو و حفظ برجام از سوی دیگر پیگیری کنند. یک دیپلمات اروپایی در همین زمینه گفت این باور هر روز در حال افزایش است که از بین بردن توافق هسته‌ای یک اشتباه خواهد بود.

همچنین علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در تحلیل این هشدار اروپایی به ترامپ ، گفت: «سیاست‌های ترامپ که ممکن است اروپا را در مقابل آمریکا قرار دهد، تنها مختص ایران نیست؛ بلکه سیاست‌های دونالد ترامپ در زمینه‌های مختلف از قانونمندی بین‌المللی فاصله دارد و در نتیجه ترامپ یا به‌طور همه‌جانبه با متحدان اروپایی در تقابل قرار می‌گیرد یا اینکه مجبور می‌شود در تمام سیاست‌های خود تعدیل به عمل آورد. به‌عنوان مثال ترامپ درخصوص موضوع اسرائیل با دولت باراک اوباما درگیر است و تصویب قطعنامه ضداسرائیلی مبنی بر محکومیت شهرک‌سازی‌های این رژیم در سرزمین فلسطینی‌ها بدون وتوی آمریکا در سازمان ملل مورد تایید ترامپ نیست. این در حالی است که اروپا و دولت اوباما در این رابطه تقریبا هم‌نظر هستند و دیگر نمی‌خواهند مانند گذشته چشم بسته از اسرائیل حمایت کنند.»

در هفته‌های اخیر چند هیات اروپایی در دیدارهایشان با ژنرال «مایکل فلین» مشاور آتی امنیت ملی دولت آمریکا و دیگر مقامات دولت آینده، دغدغه کشورهای اروپایی نسبت به حفظ توافق هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. این هیات‌ها، همچنین دیدارهایی با نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیته امور خارجی و نیروهای مسلح سنا داشته‌اند. در تاریخ 21 نوامبر هلگا اشمیت دیپلمات ارشد اروپایی به واشنگتن سفر کرد و طی هفته گذشته نیز دبیران سیاسی وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان به ایالات‌متحده سفر کرده‌اند تا با مقامات ارشد دولتی در کاخ سفید و همچنین مقامات ارشد در تیم انتقال قدرت دونالد ترامپ گفت‌وگو و مذاکره کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید