بهترین فناوری های سال 2016

کدخبر: ۱۵۶۰۹۰
سال 2016 آخرین روزهایش را سپری می‌کند و کم‌کم شکل خاطره به خود می‌گیرد. با این حال اما برای علاقه‌مندان تکنولوژی و محصولات دیجیتال، امسال پراز محصولات جدید و انقلابی بوده است که توانسته‌اند رویکردهای جدیدی در دنیای فناوری ایجاد کنند. محصولاتی جدید، جالب و کاربردی که شاید زمانی تصور وجود آنها دور از انتظار بود، اما حالا در فهرست بهترین تکنولوژی‌‌های سال 2016 قرار گرفته‌اند. از موبایل‌های هوشمند و دستیارهای دیجیتال هوشمند گرفته تا پهپادهای تاشدنی و کوچک، همه و همه در فهرستی که مجله آنلاین Mashable ارائه کرده است، کنار هم جمع شده‌اند.

عینک هوشمند اسپکتکلز از Snapchat: بعد از ارائه نه‌چندان موفق عینک هوشمند گوگل در کمال تعجب شرکت اسنپ‌چت یک محصول جالب با طراحی متفاوت به بازار معرفی کرد؛ عینک هوشمند مجهز به دوربین اسپکتکلز. برخلاف عینک گوگل، عینک اسنپ‌چت به خاطر سادگی مورد توجه قرار گرفت. یک عینک آفتابی ساده که به کمک دوربین‌های کناری‌اش امکان فیلمبرداری را میسر می‌کند، بدون هیچ نمایشگر یا اجزای پیچیده دیگر.این عینک امکان ارسال و ویرایش ویدئوها به کمک اپلیکیشن خاص خود را دارد. حتی شیوه فروش این عینک‌ها که از طریق دستگاه‌های خودکار فروش در مکان‌های مشخص انجام می‌شد، جالب توجه بود. همه اینها باعث شده است تا این عینک هوشمند عنوان بهترین تکنولوژی سال 2016 را به خود اختصاص بدهد.

 

هدست واقعیت مجازی HTC Vive: بعد از سال‌ها ارائه کیت‌های در حال توسعه و نمونه‌های اولیه از هدست‌های واقعیت مجازی، بالاخره نسخه‌های مصرفی آنها مانند Oculus Rift و HTC Vive عرضه شدند. Oculus Riftt که متعلق به شرکت فیس‌بوک است، یکی از نمونه‌های اولیه هدست‌های واقعیت مجازی در بازار بود. Vive اما تجربه بهتری در سال 2016 بود. کنترلرهای دستی این هدست شیوه طبیعی و واقعی‌تری را برای تعامل با دنیای مجازی ایجاد می‌کنند و سیستم قدم زدن در اتاق آن، امکان حرکت و راه رفتن در یک فضای سه‌بعدی واقعی را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

 

Galaxy S7/ S7 Edge از Samsung: سامسونگ با وجود حواشی نه چندان خوبی که در این سال داشته است، اما با عرضه موبایل هوشمند باریک و قدرتمند Galaxy S7 یا S7 Edge توانست کاربرانش را راضی نگه دارد. سامسونگ در واقع تلاش کرد تا تمام نقاط ضعف مدل‌های قبلی را در این گوشی برطرف کرده و همچنین قابلیت‌ها و امکانات متنوعی را هم به آن اضافه کند.

 

iPhone 7 و iPhone 7 Plus: این مدل‌های جدید آی‌فون در واقع جنجالی‌ترین آی‌فون‌های عرضه شده تا حالا هستند. حذف جک هدفون و کلید  هوم لمسی توجه بسیاری از کاربران را در سراسر دنیا جلب کردند. هر چند این مدل‌های جدید از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با مدل پیشین خود ندارند، اما سریع‌ترین عملکرد را در میان تمام گوشی‌های موبایل موجود در بازار دارند. ساختار ضد آب، عمر باتری بیشتر، دوربین با کیفیت‌تر و اسپیکرهای استریو امکانات دیگری هستند که آی‌فون‌های جدید را جذاب کرده‌اند.

Google Home: پاسخی جدی و قابل توجه به Amazon Echo. دستیار دیجیتال هوشمند گوگل اما ارزان‌تر و باهوش‌تر است. گوگل هوم درست  مانند اکوی آمازون کار می‌کند؛ می‌توان با آن صحبت کرد و فرمان‌های مختلفی از تنظیم نور اتاق گرفته تا پخش موسیقی و اعلام وضعیت آب و هوا را داد.با این همه اما دستیار دیجیتال هوشمند گوگل یک مزیت مهم نسبت به رقیب آمازونی خودش دارد؛ امکان جست‌وجوی اینترنتی در گوگل با فرمان صوتی.

دوربین Gear 360  : این محصول اولین دوربین فیلمبرداری 360 درجه بازار نیست، اما دردسترس‌ترین و مصرفی‌ترین آنهاست. این دوربین به راحتی می‌تواند با یک موبایل هوشمند گلکسی سامسونگ هماهنگ شده و به سادگی تصاویر با کیفیت 3600 را به‌صورت عکس یا فیلم ثبت کند. نکته جالب اینکه این دوربین ضد آب و گرد و خاک است و به این دلیل می‌تواند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پهپاد DJI Mavic Pro: این پهپاد با در اختیار داشتن قابلیت‌ها و امکانات مختلف و رایج اغلب پهپادهای بازار، ابعادی به اندازه یک بطری آب دارد و در واقع اولین پهپاد تاشدنی بازار پهپادهای مصرفی به حساب می‌آید. علاوه بر اندازه کوچکش، این پهپاد دارای چهار پروانه موتوری هوشمند است که از حسگر شناسایی موانع برای جلوگیری از برخورد با آنها، ردگیری سوژه، فیلمبرداری 4K و حفظ تعادل بهره می‌برد.

ایرپادهای اپل: اگرچه ایرپادهای جدید اپل شباهت زیادی با مدل‌های قبلی و سیمی خودشان دارند، اما به طرز عجیبی قدرتمند و کاربردی هستند. این ایرپادها از تراشه بی‌سیم W1 اپل بهره می‌برند تا به این ترتیب سریع‌تر با دستگاه مورد نظر جفت شوند. این هدفون‌های بی‌سیم و هوشمند در هر بار شارژ کامل تا 5 ساعت کار می‌کنند و از یک کیس شارژر باریک و کوچک بهره می‌برند. میکروفن‌های تعبیه شده در این ایرپادها امکان فیلتر کردن صداهای زائد محیطی را فراهم می‌‌آورد. با این حال اما گویا اپل قصد ندارد این ایرپادها را در آخرین روزهای سال 2016 به‌صورت رسمی روانه بازار کند.

Amazon Echo: نسل دوم این محصول که با نام Echo Dot شناخته می‌شود، بیشتر به خاطر اندازه و قیمتش در میان کاربران جذاب شده است.  طراحی کوچک این دستیار دیجیتال خانه هوشمند همان امکانات و قابلیت‌های نسخه کامل و بزرگ را دارد. به این ترتیب تنها با ارسال پیام صوتی برای دستیار دیجیتال هوشمند الکسا می‌توانید کارهای مختلفی را از او بخواهید تا انجام دهد. کیفیت اسپیکر این دستگاه اگرچه به خوبی مدل بزرگ‌ترش نیست، اما می‌تواند برای کاربردهای مختلف در سفر مورد استفاده قرار بگیرد. از همه مهم‌تر اینکه این دستگاه تنها با قیمت 50 دلار به بازار عرضه می‌شود.

اولترابوک Razer Blade Stealth: این محصول دقیقا همه آن چیزی است که مک‌بوک پرو نیست. این لپ‌تاپ 2/ 1 کیلوگرمی مبتنی بر ویندوز 10 است و از سری کامل پورت‌ها USB-C، USB 3.0، HDMI و جک هدفون بهره می‌برد. کیبورد آلومینیومی این دستگاه از نور پس زمینه 8/ 166 میلیون رنگی بهره می‌برد که در کنار بدنه آلومینیومی این لپ‌تاپ، جذابیت خوبی برای آن ایجاد کرده است. این دستگاه دارای نسل ششم پردازنده Intel Core i7 بوده و از پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 520 بهره می‌برد که برای اجرای بازی‌های نه چندان جدید و پیشرفته مناسب است. اضافه کردن کارت گرافیک اکسترنال Razer Core به این لپ‌تاپ، آن را به یک سیستم رومیزی گیمینگ تبدیل می‌کند.

 

نسخه کلاسیک کنسول بازی NES: این محصول در واقع نسخه کوچک‌تر شده سیستم سرگرمی نینتندو یا NES است. این کنسول بازی هیچ قابلیت مدرنی مانند واقعیت مجازی، بازی آنلاین و دسترسی به تنفلیکس را ندارد، اما در مقابل 30 بازی کلاسیک NES را برای کاربرانش ارائه می‌کند که می‌تواند جالب و خاطره‌انگیز باشد. این دستگاه همراه با دو دسته کنترلر سیمی خودش تنها با قیمت 60 دلار به بازار عرضه شد.

MacBook Pro جدید با تاچ‌بار: صرف‌نظر از انتقادات مختلف به حذف پورت‌های قدیمی، اما مک‌بوک پروی جدید با تاچ‌بارش به یک ماشین خاص و زیبا تبدیل شده است که نظر اغلب کاربران را به خودش جلب می‌کند. درست مانند همیشه این نسخه جدید، باریک‌ترین و سبک‌تر از مدل‌های قبلی خودش است. نوار لمسی مجهز به OLED تاچ‌بار این لپ‌تاپ امکانات مختلفی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ از کلیدهای کاربردی گرفته تا نمایش ایموجی‌ها و اپلیکیشن‌های جدید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید