تشریح جزئیات قرارداد 20 ساله نفتی با پتروناس مالزی

کدخبر: ۱۵۶۳۷۳
معاون وزیر نفت در جلسه امضای تفاهم‌نامه با شرکت پتروناس گفت: این قرارداد ۲۰ ساله است و باید تولید میدان آزادگان جنوبی به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، غلامرضا منوچهری - مدیرعامل شرکت ملی نفت - در جلسه امضای تفاهم‌نامه با شرکت پتروناس مالزی برای مطالعه توسعه میادین آزادگان جنوبی و چشمه خوش گفت: این تفاهم‌نامه ظرف پنج سال اجرایی خواهد شد. آنچه برای ما دراین تفاهم‌نامه اهمیت دارد حجم تولید تجمعی هزینه بهره برداری و استفاده از تکنولوژی به روز است.

وی با بیان اینکه میدان آزادگان جنوبی حجم عظیمی در اختیار دارد، ادامه داد: در گذشته چینی‌ها مایل به قرارداد در رابطه با این میدان گازی بودند و اکنون نیز در قالب مناقصه رقابت را بین شرکت‌های مختلف برگزار خواهیم کرد. این شرکت‌های می‌توانند با به هم پیوستن در این مناقصه شرکت کنند اما بر اساس قانون باید یکی از این شرکاء ایرانی باشد.

منوچهری در همین رابطه افزود: دوره این قرارداد ۲۰ ساله خواهد بود و ضریب بازیافت بالا در این قرارداد اهمیت زیادی دارد. این ضریب در قرارداد قبلی ۵.۵ درصد بود که در این قرارداد باید به نزدیک ۲۰ درصد افزایش یابد و تولید روزانه این میدان گازی به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

انظر طیب - معاون مدیرعامل شرکت پتروناس- نیز در باره این تفاهم‌نامه گفت: امیدواریم بتوانیم پروپزال با ارزشی ارائه دهیم. با توجه به تجربه بالایی که داریم سعی در سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی داریم.

در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه، منوچهری - معاون وزیر نفت - در جمع خبرنگاران با اشاره به شرکت‌های مختلفی که خواهان امضای قرارداد با ایران هستند، گفت: حدود ۱۲ قرارداد امضا کرده‌ایم و تعدادی نیز در دست پیگیری داریم. با توجه به قیمت تمام شده پایین میادین نفتی ایران، شرکت‌های مختلف خواهان برقراری روابط با ما هستند.

وی اظهار کرد: برای میدان آزادگان جنوبی منتظر متن قرارداد هستیم. اسناد تفاهم‌نامه در حال نهایی شدن است و منتظر سند اصلی که متن قرارداد است هستیم تا بتوانیم ظرف دو ماه آینده متن را تحویل دهیم و پس از آن فرصتی برای شرکت ها قائل شویم تا پس از مطالعه این اسناد، پیشنهاد فنی و مالی خود را ارائه دهند.

منوچهری در رابطه با اهمیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های مختلف دنیا در ایران خاطر نشان کرد: با توجه به قیمت نفت، بسیاری از میادین عمیق نفتی که از نظر قیمت غیرمتعارف هستند مانند میادین نفتی در مکزیک ارزش سرمایه گذاری ندارند. بنابراین با توجه به اینکه قیمت تمام شده میادین نفتی در ایران و عراق پایین‌تر است، شرکت های مختلف علاقه‌مند به حضور در این کشورها هستند و باید ازاین موضوع استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت در رابطه با شرکت‌های مختلفی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی ایران هستند، اظهار کرد: تا کنون ۱۲ تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و چند تفاهم‌نامه دیگر نیز در دست پیگیری است. در مورد آزادگان تا کنون شرکت‌های شل، توتال، اینتکس ژاپن درخواست همکاری داشته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید