سکوت زنگنه در آستانه تصویب مصوبه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها

کدخبر: ۱۵۶۵۷۲
در حالی مصوبه عجیب کمیسیون تلفیق مجلس درباره قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در آستانه بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس قرار دارد که وزارت نفت در این باره روزه سکوت اختیار کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بند الف ماده 53 گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه درباره قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در آستانه بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد ولی همچنان وزارت نفت و شخص بیژن زنگنه، وزیر نفت ترجیح داده است درباره این موضوع مهم صنعت پتروشیمی سکوت اختیار کند.

این در حالی است که حدود یک هفته از انتشار گزارش کمیسیون تلفیق می گذرد و همه مسئولان و کارشناسان می‌دانند که تصویب بند الف ماده 53 به معنای ابطال فرمول 10 ساله وزارت نفت برای قیمت گذاری خوراک گاز و بازگشت مجدد این رانت عظیم برای پتروشیمی‌های خصولتی بعد از دو سال درگیری سنگین بین زنگنه با برخی وزارتخانه‌ها و سهامداران پرنفوذ پتروشیمی‌های خصولتی است. درگیری که فشار زیادی به زنگنه وارد کرد ولی نهایتا با حمایت کارشناسان و حتی منتقدان زنگنه با موفقیت این وزیر باسابقه دولت یازدهم همراه شد. برای یادآوری روزهای پایانی این درگیری سنگین، مناسب است نگاهی به بخش هایی از صحبت های زنگنه در جلسه اتاق بازرگانی تهران در تاریخ 1 دی ماه 94 بیاندازیم. صحبت‌هایی که قبل از ابلاغ نهایی فرمول 10 ساله نرخ خوراک بیان شدند:

«من مسوول توسعه صنعت پتروشیمی هستم اما مسوول سود 35 الی 40 درصدی شرکت‌های پتروشیمی نیستم. در سال گذشته این شرکت‌ها بیش از 30 درصد سود بردند، صورت‌های مالی این را نشان می‌دهد».

«دایم می‌گویند و تکرار می‌کنند که نرخ خوراک را پایین بیاورید، نرخ خوراک را پایین بیاورید، با این کار سود عده‌‌ای تامین می‌شود اما منافع ملی به خطر می‌افتد. نگاه من به منافع درازمدت کشور است. من بعد از سفید کردن ریش در جمهوری اسلامی به دنبال محبوبیت و زنده باد مرده باد نیستم، من دنبال راحت بودن وجدانم در مقابل مردم ایران هستم و کاری که درست است را انجام می‌دهم».

«یک عده دایم به من برای اضافه شدن سود یک عده دیگر اصرار می‌کنند، این اصرار زیادی واقعا انسان را اذیت می‌کند. من در این زمینه با خصوصی‌ها از خصولتی‌ها راحت‌تر هستم. خصولتی‌ها عدم کارایی خود در صنعت را پیش روسایشان با بالا بودن نرخ خوراک توجیه می‌کنند».

«من مسوول توسعه صنعت پتروشیمی هستم و سابقه این را هم دارم اما زیر فشار به خاطر نگاه کوتاه‌مدت کوتاه نمی‌آیم. قیمت خوراک 10 سال عمر دارد و من یک سال و نیم دیگر وزیر هستم، جامعه در ادامه از من در این زمینه سوال خواهد کرد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید