خدمت ایرانی ها به اقتصاد شهری ترکیه

کدخبر: ۱۵۶۵۸۲
«دمای هوا گاهی تا منفی ۵ درجه می‌رسد، جز تُرک‌ها، فقط ایرانی‌ها هستند که در این سرما به قونیه می‌آیند، آنها زمان مُرده قونیه را زنده کرده‌اند، درست مثل عید نوروز آنتالیا که زمان مُرده سفر اروپایی‌ها و گردشگران دیگر به آن منطقه است. البته خارجی‌های دیگری هم در این فصل به قونیه می‌روند، مثل چینی‌ها، ولی قطعا تعدادشان به اندازه ایرانی‌ها نیست.»

این‌ها بخشی از اظهارات بابک نعمت پور ـ راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ در گفت‌وگو با ایسنا است که امسال هدایت گروهی از گردشگران ایرانی را در قونیه به عهده داشته است.

او از حال و هوای این شهر و مراسم مولانا که پایان آن همزمان با ترور سفیر روسیه در آنکارا شده بود، سخن گفت و افزود: ایرانی‌ها معمولا ۱۰ روز منتهی به سال‌مرگ مولانا در فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ آذرماه به قونیه سفر می‌کنند. جز این در باقی ایام سال، شهر صنعتی قونیه چندان مسافری ندارد. امسال ایرانی‌ها شاید بین دو هزار تا 2500 نفر می‌شدند. با این حال جمعیت شرکت‌کنندگان مراسم امسال در مقایسه با چهار سالی که به عنوان راهنما در این منطقه حضور داشته‌ام، بسیار کمتر بود. طبیعتا حوادث اخیر ترکیه در آن بی‌تاثیر نبوده است.

این راهنمای فعال در کشور ترکیه به فضای امنیتی که در این شهر حاکم بود نیز اشاره کرد و افزود: شهر تحت کنترل نیروهای پلیس بود، گشت‌ها هم شدت یافته بود. شب‌های پایانی این مراسم نیز با ترور سفیر روسیه در آنکارا همزمان شده بود، بیمِ آن می‌رفت که پروازها لغو شود و مردم نتوانند به کشور خود برگردند، ما مدام پیگیر وضعیت بودیم، تجربه‌های قبلی باعث این نگرانی شده بود، اما خوشبختانه هیچ اتفاقی رخ نداد و پروازها بدون کنسلی برقرار بودند.

نعمت‌پور سپس درباره وضعیت زیرساخت‌های این شهر که پس از استانبول و سواحل جنوبی ترکیه، شاید سومین مقصد پربازدید گردشگران ایرانی در آن کشور باشد و گفته می‌شود چندان از کیفیت برخوردار نیست، توضیح داد: قونیه درحال رشد است. در واقع  این شهر که ۲۵ درصد از صنایع ترکیه در آن تجمیع شده به درآمدزایی از صنعت گردشگری نیز روی آورده است.

او همچنین درباره نرخ سفر و تورهای قونیه که در چند سال اخیر با افزایش همراه بوده است، گفت: قیمت تورهای قونیه از یک تا سه میلیون تومان است. این شهر شاید در گذشته مقصد ارزانی بوده، اما وقتی تقاضا زیاد شود و خدمات ارتقاء یابد و پروازهای مستقیم و چارتری برقرار شود، طبیعتا نرخ‌ها هم بیشتر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید