سرمایه گذاری چینی ها در سرخس

کدخبر: ۱۵۶۵۸۶
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: تفاهم نامه سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری یک شرکت دولتی چینی در این منطقه امضا شده که می توان آن را بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در شمال شرق کشور دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، احمد صادقی گلمکانی افزود: سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس طی یک سال گذشته افزایش داشته است. 

وی بیان کرد: طی دو هفته گذشته نیز سرمایه گذاران مختلف از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا و چین به این منطقه آمده و قراردادهای واگذاری اراضی با این سرمایه گذاران منعقد شده است. 

وی گفت: در همین راستا یکی از بزرگترین شرکت های دولتی کشور چین برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز، نیروگاه و صنایع پتروشیمی اعلام آمادگی کرده که تاکنون سرمایه گذاری های کلان در کشورهای آفریقای جنوبی، مغولستان، آسیای میانه نیز انجام داده و سازنده بزرگترین شهرک صنعتی برای کارخانه سامسونگ بوده است. 

صادقی گلمکانی افزود: این شرکت چینی در نخستین گام با مشارکت شرکت پارس پردیس جم و شرکت صنعتگران تعاون شرق آریان مبلغ 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند که با این حضور، تحولی در صنعت و تجارت شرق کشور به وجود می آید. 

وی اظهار کرد: از زمان راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، سرمایه گذاران خارجی از کشورهای گرجستان، ترکیه، ترکمنستان و پاکستان در صنایع مینی پالایشگاهی، فراوری برنج، تولید انواع مصالح ساختمانی به میزان 35 میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه گذاری کرده اند. 

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو 'اکو' قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان است. 

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد. 

این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید