همکاری ایران ، هند و برزیل در بخش پالایشگاهی

کدخبر: ۱۵۶۸۸۱
منابع آگاه اعلام کرد: ایران، برزیل و هند کارخانه مشترک پالایشگاهی و پتروشیمی در یکی از ایالت‌های برزیل می‌سازند تاکنون مقامات نفتی ایران دو بار از مکان پیشنهادی احداث کارخانه بازدید کرده‌اند، سفیر ایران در برزیل تحریم‌های بانکی آمریکا را مهمترین مانع اجرای این پروژه می‌داند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، یک دیپلمات و چند فرد آگاه به موضوع گفته است مذاکرات بین برزیل، ایران و هند در حال انجام است که احتمالاً به ساخت یک کارخانه پتروشیمی و پالایشگاهی در یکی از فقیرترین ایالت‌های آمریکای جنوبی منجر خواهد شد. 

بر اساس اعلام یک مقام رسمی در بدنه دولت که خواست به دلیل ملاحظات سیاسی نامش فاش نشود، گفت: ایالت مارانهائو در شمال برزیل در مساحتی 5 هزار آکر برای انجام این پروژه پیشنهاد شده است. این منطقه در بندری با آب‌های عمیق برای رفت‌وآمد تانکرها است و این منطقه دسترسی آسان‌تری به آسیا و اقیانوس از طریق کانال پاناما دارد. 

رونالدو تاوارس قانون‌گذار فدرال در یک مصاحبه اعلام کرد: علی‌رغم منابع زیاد نفت برزیل از کمبود ظرفیت‌های پالایشگاهی رنج می‌برد اجرای این پروژه به برزیل کمک خواهد کرد تا وابستگی خود را به فراورده‌های پالایشگاهی نفتی وارداتی کم کند و اقتصاد خود را بهبود بخشد.

بر اساس اعلام این قانون‌گذار که اخیراً به تهران و دهلی نو به عنوان نماینده رسمی از مارانهائو رفته است اعلام کرد: این پروژه نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل 2.5 میلیارد دلاری دارد. مقامات رسمی مارانهائو در برزیل اعلام کرده‌اند مقامات نفتی ایران این سایت پیشنهادی را تاکنون دو بار بررسی کرده‌اند.

محمد غنی‌زاده سفیر ایران در برزیل در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولتش بسیار علاقه‌مند به اجرای این پروژه است و حاضر است که پول و انرژی برای این کار بگذارد. وی اضافه کرد: مهمترین مانع در اجرای این پروژه تحریم‌های بانکی آمریکا است. بر اساس اعلام افراد مطلع در هند و برزیل شرکت مهندسی هندی مستقر در دهلی نو در این بحث و بررسی شرکت خواهد کرد اما میزان انجام کار از سوی شرکت هندی بستگی به شرایط مالی دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید