نوسان قیمت مسکن به صفر رسید

کدخبر: ۱۵۷۰۰۸
بازار مسکن با شیب صفر نوسانات ماهانه قیمت، برای خریدهای زمستانی متقاضیان، مساعد شد. طبق آخرین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن در ماه آذر، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران برای سومین ماه پیاپی، در سطح 4 میلیون و 400 هزار تومان ثابت ماند.

 انجماد پاییزی قیمت مسکن از یک سو، «توهم» خیز قیمتی بازار را از صحنه معاملات مصرفی دور می‌کند و از سوی دیگر باعث علامت دهی مثبت به متقاضیان بابت تصمیم‌گیری برای انجام معامله می‌شود. قیمت مسکن در ماه گذشته در حد 10 هزار تومان، افزایش یافت که این ریزنوسان در مقایسه با قیمت کل یک واحد مسکونی، تغییر محسوس و قابل تاملی، محسوب نمی‌شود.

در این میان، روند افت و خیز حجم معاملات خرید آپارتمان، عامل اصلی ثبات سه ماهه قیمت مسکن است. در حال حاضر، واحدهای مسکونی موجود در بازار املاک شهر تهران با قیمت ابتدای پاییز خرید و فروش می‌شود. از نفس افتادن تورم ماهانه مسکن، بعد از 5 ماه نوسان نیم تا 2 درصدی قیمت مسکن، اتفاق افتاده است. در ماه‌های نیمه اول امسال، متوسط قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه قبل، کمتر از 2 درصد افزایش پیدا کرد و در برخی ماه‌ها نیز نیم تا یک درصد، افت کرد.

اما پاییز امسال، شیب منحنی نوسان ماهانه قیمت، صفر شد. با این حال، تحت تاثیر تغییرات ماهانه نیمه اول، متوسط قیمت مسکن نسبت به ابتدای زمستان سال گذشته 7 درصد افزایش نشان می‌دهد. انجماد فعلی قیمت مسکن مدیون افت 5 درصدی حجم معاملات است. بازار معاملات ملک به گونه‌ای شده که در یک ماه، حجم خریداران نسبت به ماه قبل افزایش پیدا می‌کند اما بلافاصله ماه بعد، کاهش می‌یابد. این حرکت، مانع هجوم تقاضا و تحریک قیمت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید