واردات کالا تنها با اخذ نمایندگی مستقیم + جدول

کدخبر: ۱۵۷۴۶۸
همگام با برنامه‌های دولت برای حمایت از تجارت رسمی و مبارزه با عرضه کالای قاچاق، طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و مرکز اصناف و امور بازرگانان اجرایی می‌شود که بر اساس آن قرار است تنها نمایندگی‌های رسمی اجازه واردات کالای خارجی داشته باشند و در این راستا گمرک ایران نخستین فهرست نمایندگی‌های رسمی تایید شده را اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، براساس این طرح که حمایت ویژه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به همراه دارد، واردات برندهای خارجی به طور انحصاری توسط نمایندگی‌های رسمی انجام شده و ثبت سفارش و اطلاعات آن در اختیار گمرک قرار می‌گیرد و گمرکات موظفند صرفاً کالا را براساس اطلاعات مندرج در ثبت سفارش که در سامانه ثبت شده ترخیص کنند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح امکان ثبت سفارش صرفا توسط نمایندگی‌های رسمی بوده و با اجرایی شدن آن، امکان ثبت سفارش به نام افراد غیرمرتبط از جمله دارندگان کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف وجود نخواهد داشت.

این اقدام پس از راه‌اندازی گمرک الکترونیک در کشور امکان‌پذیر شده و با توجه به الکترونیکی شدن تمامی رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک و سامانه ثبت سفارش هیچ مانعی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت سفارش بر سامانه جامع گمرکی می‌نشیند و سامانه الکترونیکی گمرک هم روی این اطلاعات اصطلاحا قفل می‌شود.

در همین ارتباط اسامی تعدادی از برندهای مجاز که دارای نمایندگی رسمی در کشور هستند، از سوی سازمان توسعه تجارت به گمرک اعلام شده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که با حمایت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تفاهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با مرکز اصناف و امور بازرگانان ایران مقرر شده  است طرح مبارزه با قاچاق کالا با محوریت اصناف دنبال شود و مرکز اصناف با هماهنگی نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی، بر ورود و توزیع این برندها در کشور نظارت کند.

بر اساس ماده هشت مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. همچنین براساس تبصره یک همین ماده، موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست.

الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای عرضه‌کنندگان کالاهای وارداتی در ماده چهار قانون حمایت از مصرف‌کنندگان نیز آمده است و بر این اساس واردکنندگان ملزم به ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش نیز هستند.

بر اساس همین ماده، تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.

در همین راستا، گمرک ایران نخستین فهرست نمایندگی‌های رسمی کالاهای خارجی برای حمایت از تجارت رسمی را به شرح زیر اعلام کرده است:

 

نام شرکت

نام محصول

نشان تجاری

بازرگانی اشجع باتری

باتری خودرو

PLATIN-HELDEN

سام پخش

لوازم خانگی

Samsung

پارسه صنعت توان کاوه

باتری خودرو

Trophy

بین‌الملل ایلیا موتور

خودروی سواری

Lotus

ایده مدپایا

پوشاک

Luisa Spanoli

مجید بختیاری دولابی

باتری خودرو

Nova

شبکه گستران پایتخت

محصولات شبکه کامپیوتری

Site com

ارکان ارتباطات

تلفن همراه و تبلت

Huawie

شاب

دستگاه پخش با کارت‌خوان اسپیکر
SD/Reader/Player

Mifa

فناوران اواسیس

کارت گرافیک – لوازم جانبی – پاور – کیس

Gigabyte

فناوران اواسیس

محصولات و تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی

Axtrom

اسمارت تکنولوژی قشم

تلفن همراه

Smart

آژند قشم

لوازم خانگی – لوازم صوتی و تصویری – لوازم برقی مراقبت شخصی

Panasonic

گلدیران نوین

لوازم صوتی و تصویری به شرح گواهی

LG

کاریان

تلفن همراه – تبلت

Samsung

شاپ سرویس منطقه آزاد چابهار

لوازم خانگی

West Point

گروه تجاری سناپویان

لوازم خانگی

Bosch

ایده‌آل نگار خاورمیانه

بخارشوی cs۶

Domena

ایده‌آل نگار خاورمیانه

لوازم خانگی

Baby Lock

ایده‌آل نگار خاورمیانه

چرخ خیاطی

Jaguar

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید