2016؛ سال بازگشت اعتبار اوپک

کدخبر: ۱۵۷۴۸۷
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت نفت های خام برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا امسال به ترتیب 52 و 45 درصد نسبت به سال 2015 بالا رفت و بیشترین افزایش سالانه خود از سال 2009 تاکنون را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز این افزایش قیمت را به توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شماری از کشورهای غیراوپک برای کاهش تولید نفت نسبت داد.

«ایگور یوسفف» موسس شرکت سرمایه گذاری انرژی فاند و از وزیران نفت سابق روسیه نیز به رویترز گفت: این افزایش قیمت، اثبات اعتبار بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای آن است. 

قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور با پنج سنت یا 0.1 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به 53 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات آتی دیروز بازار لندن با سه سنت(یک دهم درصد) کاهش نسبت به روز پیش از آن به 56 دلار و 82 سنت رسید. شرکت نفتی «بیکر هیوز» آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد، شمار دکل های حفاری این کشور در این هفته برای نهمین هفته متوالی افزایش یافته و 2 واحد بیشتر شده است. تعداد کل دکل های فعال حفاری آمریکا در هفته جاری میلادی 525 دکل است که نسبت به مدت مشابه پارسال 11 دکل کاهش نسان می دهد.

«ایلین لوین» رئیس بورس اوراق بهادار انرژی پاورهاوس در واشنگتن به رویترز گفت: دیروز برخی سرمایه گذاران اقدام به فروش اوراق بهادار نفتی خود کردند اما در مجموع حجم معاملات کم بود، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران آنچه که انجام آن را لازم می دانستند پیشتر انجام داده بودند. در سال 2009 قیمت نفت های برنت و وست تگزاس در مقایسه با سال پیش از آن به ترتیب 78 و 71 درصد افزایش یافت.

قیمت نفت از تابستان سال 2014 که مقدار تولید نفت شیل آمریکا به طور چشمگیری افزایش یافت و اوپک تحت فشارعربستان سعودی و متحدانش، اقدام به تغییر استراتژی خود از کنترل قیمت ها به حفظ سهم بازار کرد، به مدت تقریبا 2 سال کاهش یافت و پس از آن به آرامی بالا رفت. این روند صعودی ملایم، پس از توافق تاریخی اوپک و غیراوپک شتاب قابل ملاحظه ای به خود گرفت.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر (10 آذر) خود در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از ابتدای سال 2017 میلادی (‌12 دی) به مدت 6 ماه اجرا می شود. 

اوپک همچنین موفق شد در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید