نوسان گریبان قیمت گوشت را هم گرفت!

کدخبر: ۱۵۷۹۰۸
عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران با انتقاد از شیوه تنظیم بازار گوشت قرمز، گفت: وضعیت قیمت گوشت در این چند هفته یادآور قیمت ارز در دوره تشدید تحریم ها شده است.
نوسان گریبان قیمت گوشت را هم گرفت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، فرهاد آگاهی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، اظهار داشت: قیمت گوشت گوسفندی در هفته های اخیر با افزایشی چشمگیر، بین ۴۰ تا۵۰ هزار تومان در نوسان است و این برای کشوری که ۸۰ میلیون جمعیت دارد و بخش بزرگی از جمعیت آن زیر ۳۰ سال هستند و سلامت آنها وابسته به مصرف گوشت قرمز است، قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: این نگرانی نه تنها در قسمت امنیت غذایی و تامین کالاهای مورد نیاز سبد خوراکی خانواده ها رنج آور است بلکه باید اعتراف کنیم بخش دیده نشده این چالش، در بخش فعالان اقتصادی این حوزه اعم از واردکنندگان و تولید کنندگان رخ داده است.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران، اضافه کرد: وضعیت نوسان قیمت گوشت در چند هفته اخیر به گونه ای شده که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را تحت الشعاع قرار داده، به طوری که احساس می کنند هرچقدر هم که نسبت به وقوع این گونه معضلات در تامین گوشت، از قبل به آقایان صاحب کرسی در دستگاه های دولتی مرتبط پیش آگهی بدهند، باز هم آن ها بر آمار اشتباه خود تکیه می کنند و تا زمانی که مساله همه جامعه را فرا نگرفته، واکنشی نشان نمی دهند.

به گفته آگاهی، وضعیت قیمت گوشت در این چند هفته یادآور قیمت ارز در دوره تشدید تحریم ها شده است، به گونه ای که هر لحظه باید قیمت ها را با بازار محک زد و این برای یک بازار یک میلیون تنی، نشان از عدم توسعه مدیریت و فعال بودن ساز و کارهای ابتدایی و تاریخ مصرف گذشته حکایت دارد.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی در خصوص نقش دلالان در افزایش قیمت گوشت قرمز، اظهار داشت: بدیهی است که افزایش و کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار همچون سایر کالاها از مکانیزم عرضه و تقاضا پیروی می کند و منطقی نیست دستگاه های متولی تنظیم بازار، ضعف مدیریت و آینده نگری خود را پنهان کرده و نوسانات ناخوشایند قیمت این کالارا صرفا ناشی از دلال بازی توصیف کنند.

به گفته آگاهی، واقعیت این است که تنظیم بازار زمانی می تواند موفق باشد که بر پایه‌ای از اطلاعات، آمار و ارقام درست و مطابق واقع بناشده باشد. این در حالی است که  سازمان های مختلف حتی در خصوص میزان مصرف گوشت در کشور اختلاف عمیقی از لحاظ آماری دارند. اختلافی که گاه حدود ۴۰۰ هزار تن است. بنابراین با وجود چنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت که تنظیم بازار بتواند نقش بخش های مختلف را به درستی از پیش تعیین کند.

وی ادامه داد: هرگونه فعالیتی در حوزه نظام بخشی به بازار گوشت قرمز بدون در اختیار داشتن یک سامانه جامع آماری، ابتر، موقت و همراه با کارکرد مُسکّن وار است و تازمانی که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار از ایجاد شفافیت نگرانی داشته باشند، وضعیت به همین صورت است.

به گفته آگاهی، گاهی اوقات این غیر عادی بودن شرایط تنظیم بازار گوشت قرمز، مثل این روزها انقدر شدید است که سیگنال های آن به مردم هم اصابت می کند و مردم با تمام وجود بی‌تدبیری ها را لمس می کنند.

وی در خصوص اینکه گفته می شود بازار گوشت بدلیل بار روانی ملتهب شده است گفت: کنترل روانی بازار برای یک کشور ۸۰ میلیون نفری که حدود یک میلیون تن مصرف سالانه گوشت آن است، شاید یک ابزار مکمل محسوب شود ولی قطعا نمی توان بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، برای گره گشایی از این معضل، باید نگاه ریشه ای و بلند مدت مبتنی بر واقعیت های علمی داشت و از ابزارهای کارآمد بهره برداری کرد نه اینکه در آمال و آرزوها سیر کرد.

به گفته آگاهی، راه اندازی یک سامانه جامع آماری میان دستگاه های متولی گوشت قرمز، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. این سامانه باید از یک سو به مراکز دولتی و از سوی دیگر با تشکل های اقتصادی بخش خصوصی مرتبط با این حوزه متصل باشد تا بتوان وضعیت تولید دام، تولید لاشه، صادرات دام، مصرف مردم، و واردات را در یک پنجره واحد دید و مدیریت کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی از آمادگی تشکل های بخش خصوصی برای راه انداری این سامانه خبر داد و گفت:  اگر این کار هر چه سریعتر بر مدار اجرا قرار نگیرد باید برای سال آینده منتظر قیمت های بالاتری بود و این هشداری است که باید جدی گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید