سبقت ژاپنی ها از توتال در میدان نفتی آزادگان

کدخبر: ۱۵۸۱۵۸
معاون شرکت نفت از سبقت اینپکس ژاپن از سایر شرکت‌های خارجی از جمله توتال برای توسعه آزادگان به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، غلامرضا منوچهری در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و انرژی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تولید نفت ایران، گفت: هم اکنون تولید روزانه نفت ایران به ۳.۹ تا ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاهم نامه با اینپکس ژاپن در مورد چند میدان از جمله آزادگان، اظهارکرد: ژاپنی‌ها نتایج اولیه مطالعاتشان را ارائه کرده‌اند و تا سه هفته آینده نیز مرحله دوم مطالعات آن‌ها را که در واقع از دید کار تفاهم نامه مرحله نهایی است را ارائه می‌کنند که این شرکت‌ها از شرکت کنندگان صاحب صلاحیت در مناقصات آتی ایران خواهند بود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، افزود: ما تاکنون برای میدان آزادگان با حدود پنج شرکت بین‌المللی قرارداد محرمانگی و تفاهم نامه امضا کرده‌ایم، ولی با توجه به اینکه این شرکت‌ها به صورت کنسرسیوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، باید دید که چگونه با همدیگر مشترک می‌شوند با این وجود شرکت‌های چینی با اروپایی‌ها مشترک می‌شوند و باید یک شریک ایرانی داشته باشند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری آزادگان شمالی و یادآوران به چینی‌ها لغو شده است یا خیر؟  توضیح داد: به هر حال چینی‌ها هم آمادگی دارند که در مناقصات آتی نفتی ایران شرکت کنند.

وی با اشاره به احتمال کشف ذخایر جدید نفت و گاز در جزایر خلیج فارس، تبیین کرد: توسعه تاسیسات و میادین نفت و گاز در جزایر ایرانی خلیج فارس یکی از برنامه‌های اولویت دار شرکت نفت است.

منوچهری در ادامه درباره انتشار لیست ۲۹ شرکت خارجی صاحب صلاحیت برای مناقصات آتی پروژه‌های نفتی هم اظهار داشت: این لیست از بخش مربوطه در شرکت نفت به تازگی به بخش توسعه ای تحویل شده که در واقع لیست شرکت‌های صاحب صلاحیت است.

معاون شرکت ملی نفت، ادامه داد: اسناد مناقصه را برای تک تک پروژه‌ها را آماده می‌کنیم و بر حسب اعلام آمادگی خود این شرکت‌ها، قابلیت‌ها و علاقه شان دعوت می کنیم در مناقصه های آتی ما شرکت کنند، همانطور که قبلا اعلام شده مناقصه آزادگان جنوبی اولین مناقصه ما خواهد بود که اسنادش تقریبا نهایی شده و به زودی این مناقصه برگزار می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درباره اینکه تاکنون شرکتی برای مناقصات اعلام آمادگی کرده است یا نه، خاطرنشان کرد: ابتدا ما باید اعلام کنیم که اسناد آماده است تا بیایند خریداری کنند که فکر می‌کنم حداکثر تا چهار هفته آینده این اعلام عمومی را خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید