افزایش نرخ بیکاری جهان در سال 2017

کدخبر: ۱۵۸۳۷۹
سازمان بین المللی کار اعلام کرد نرخ بیکاری در جهان در سال ۲۰۱۷ اندکی افزایش می یابد و از ۵.۷ به ۵.۸ درصد می رسد که به معنای افزایش ۳.۴ میلیون نفری بیکاران جهان خواهد بود.
افزایش نرخ بیکاری جهان در سال 2017

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سازمان بین المللی کار هشدار داد در حالی که افزایش نابرابری و رشد اقتصادی ناامید کننده ادامه دارد،  ناآرامی های اجتماعی و مهاجرت در سال 2017میلادی باز هم افزایش خواهد یافت.

گزارش جدید سازمان بین المللی کار، تحت عنوان «چشم انداز اشتغال و اجتماعی جهان- روندهای 2017» به ارزیابی تحولات اخیر در بازار جهانی کار پرداخته و نرخ بیکاری را در کشورهای توسعه یافته، نوظهور و در حال توسعه پیش بینی کرده است.

این گزارش پیش بینی کرده که نرخ بیکاری در جهان در سال 2017 اندکی افزایش یابد و از 5.7 به 5.8 درصد برسد که به معنای افزایش 3.4 میلیون نفری بیکاران جهان خواهد بود.

در این گزارش با اشاره به پیشی گرفتن روند رشد نیروی کار از روند ایجاد فرصت های شغلی پیش بینی شده که تعداد بیکاران جهان در سال 2017 میلادی اندکی بالاتر از 201 میلیون نفر باشد و 2.7 میلیون نفر در سال 2018 به این تعداد اضافه شود.

گای رایدر، مدیر کل سازمان جهانی کار در خصوص آمارهای ارائه شده در این گزارش گفت: «ما با 2 چالش عمده، یعنی ترمیم آسیب ناشی از بحران اقتصادی و اجتماعی جهانی و ایجاد شغل های با کیفیت برای ده ها میلیون نفر از افرادی که همه ساله به بازار کار وارد می شوند مواجه هستیم.» رشد اقتصادی هم از نظر سطح و هم از نظر کشورهای در برگیرنده همچنان ناامید کننده و پایین است. این مسئله یک تصویر نگران کننده از اقتصاد جهانی و توانایی آن برای ایجاد فرصت های شغلی به مقدار کافی ترسیم می کند.

رایدر افزود: «کیفیت شغلی را فراموش کنید. تداوم میزان بالای اشکال مختلف اشتغال آسیب پذیر در کنار عدم پیشرفت کیفیت مشاغل حتی در کشورهایی که ارقام بازار کار در آنها رو به رشد است، هشدار دهنده است... ما باید اطمینان یابیم که افزایش رشد اقتصادی در همه کشورهای جهان اتفاق می افتد.» این گزارش انتظار دارد که اشکال مختلف اشتغال آسیب پذیر (نظیر مشارکت کارگران خانوادگی و کارگران خود حساب ) همچنان بالای 42 درصد از کل اشتغال جهانی را تشکیل دهد که 1.4 میلیارد نفر از جمعیت جهان در سال 2017 را تشکیل خواهد داد.

استیون توبین، اقتصاددان ارشد سازمان بینن المللی کار و از نویسندگان اصلی این گزارش گفت: «در واقع، تقریبا یک نفر از هر دو نفر نیروی کار در اقتصادهای نوظهور جزو نیروی کار آسیب پذیر هستند که این رقم در کشورهای در حال توسعه بالاتر و به تعداد 4 نفر از هر 5 نفر نیروی کار است.»

در نتیجه، انتظار می رود تعداد نیروی کاری که در مشاغل آسیب پذیر اشتغال دارند، سالانه 11 میلیون نفر افزایش یابد و جنوب آسیا و آفریقای زیر صحرا بیشتری نقش را در این افزایش داشته باشد.

نویسندگان گزارش همچنین هشدار دادند که چالش های ناشی از بیکاری به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب و آفریقای زیر صحرا جدی تر است. هر دوی این مناطق با رشد بالای تعداد افراد در آستانه ورود به بازار کار مواجه اند.

در مقابل انتظار می رود نرخ بیکاری در اقتصادهای توسعه یافته در سال 2017 کاهش یابد و از 6.3 به 6.2 درصد برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید