شرط سودمندی ترامپ برای اقتصاد ایران

کدخبر: ۱۵۸۷۲۶
در حالی که دونالد ترامپ قرار است چهار روز دیگر به طور رسمی رییس جمهوری آمریکا شود، یک تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که اگر اجرای سیاست های وی منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود، به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.
شرط سودمندی ترامپ برای اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آیین تحلیف رییس جمهوری آمریکا جمعه این هفته (یکم بهمن مصادف با 20 ژانویه) در واشنگتن برگزار می شود اما حدود 45 روز دیگر پنجمین دوره همایش «دورنمای اقتصاد ایران» برای ترسیم آینده اقتصاد کشور و بویژه اثر انتخاب ترامپ را مورد کنکاش قرار دهند.
هدف این همایش، واکاوی آینده بازارهای سرمایه و پولی کشور با توجه به سیاستگذاری های انجام شده در سیاست های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 است تا فعالان اقتصادی چشم انداز روشن تری نسبت به کسب و کار خود داشته باشند.
سخنرانان این همایش در سه نشست تخصصی ضمن ترسیم تصویر اقتصاد ایران و جهان در سال 96، چشم انداز بازارهای مالی اعم از سرمایه، پول و بیمه و نیز روندهای آتی در بازار مسکن و املاک را مورد بررسی قرار می دهند؛ شیوه ای که در دوره های پیشین این همایش نیز مرسوم بوده است.
آنگونه که «امیررضا حسنی» اقتصاددان و دبیر اجرایی این همایش امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: بررسی آثار انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران یکی از محورهای اصلی این همایش خواهد بود.
وی توضیح داد: اجرای سیاست های مورد نظر ترامپ، تغییر در اقتصاد آمریکا و بدنبال آن اقتصاد جهان را اجتناب ناپذیر می کند و بستگی به شیوه اجرای آنها، می تواند آثار مثبت یا منفی بر اقتصاد ایران داشته باشد.
به گفته این تحلیلگر اقتصادی، اگر این سیاست ها به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شود، همسو با خواست اقتصاد ایران خواهد بود زیرا با وجود آنکه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی موضوع کاهش وابستگی به نفت مورد تاکید قرار گرفته، بودجه سال آینده کل کشور وابسته به درآمدهای نفتی است.
حسنی اظهار داشت: تداوم مواضع ترامپ درباره ژاپن، کره جنوبی و چین که از خریداران عمده نفت ایران به شمار می روند نیز باید مورد توجه باشد زیرا اگر در سایه این سیاست ها، بازارهای جهانی به سمت تقاضای بیشتر برای تولید نفت جهان برود، بدنبال آن قیمتها نیز رشد می یابد و این به نفع بودجه سال آینده کل کشور خواهد بود.
دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 96، همچنین به آثار آتی حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه 200 روزه ترامپ می تواند رشد اقتصادی در این کشور را در کوتاه مدت افزایش دهد اما در بلندمدت ممکن است آهنگ این رشد رو به کاهش برود.
حسنی، همچنین تغییر در قیمت کالاهای اساسی را دیگر اثر انتخاب ترامپ برشمرد و گفت: این امر به طور مستقیم و غیرمستقیم بازار و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.
این تحلیلگر اقتصادی مواضع ترامپ علیه برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 (برجام) را یادآور شد و بررسی بیشتر این آثار را به برگزاری همایش در اسفندماه آینده موکول کرد.
وی گفت که موسسه اقتصاد ایرانیان به عنوان برگزار کننده این همایش، تعاملات بین المللی، تامین مالی، سیاست های پولی و مالی، بازار کار، کنترل تورم و رشد اقتصادی، اصلاح قوانین و درآمدهای نفتی را به عنوان هشت عامل اثرگذار بر اقتصاد ایران شناسایی کرده است که در همایش امسال مورد موشکافی مسئولان و صاحب نظران اقتصادی قرار می گیرد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید