ضربه تصمیمات مقطعی به سهامداران بورس

کدخبر: ۱۵۹۹۳۱
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زیان سهامدارانِ خرد بانک ملت پس از تنظیم صورت های مالی آن با استاندارد IFRS می‌گوید اگر هنگام باز شدن نماد بانک تجارت و صادرات، افت شاخص و قیمت ادامه یابد، حجم زیان سهامداران افزایش خواهد یافت او معتقد است تصمیمات مقطعی از قبیل افزایش یکباره خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۳۹۳ و موضوع کنونی، ضربه جبران‌ناپذیری به بورس وارد کرده است.
ضربه تصمیمات مقطعی به سهامداران بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، عبدالحسین رضوی امیری درباره‌ بازگشایی نماد بانک ملت پس از حدود شش ماه، اظهار کرد: پس از گشایش نماد معاملاتی بانک ملت در هفته گذشته شاخص بورس با افت ۱۰۱۴ واحد همراه شد که این کاهش عمدتا مربوط به همین نماد بود و این موضوع روی سایر نمادها نیز تاثیر منفی گذاشت.

وی ادامه داد: در روز بازگشایی نماد "وبملت" سهامداران به یکباره با کاهش ۳۷.۵ درصدی از ارزش دارایی خود به مقدار ۳۶۰۰ میلیارد تومان مواجه شدند بدین معنی که سهامداران بانک ملت در یک روز ۳۶۰۰ میلیارد تومان با تصمیم عجولانه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانک‌ها به استفاده از استانداردهای ملی و بین‌المللی IFRS زیان کردند.

این کارشناس بازار سرمایه، اضافه کرد: این موضوع باعث شد که سهامداران حقیقی بانک ملت که جزو کم‌ریسک‌ترین سهامداران هستند با مشکل روبه‌رو شوند و اگر این افت شاخص و قیمت با باز شدن نماد سایر بانک‌ها مانند بانک تجارت و صادرات ادامه یابد، حجم زیان سهامداران افزایش خواهد یافت.

رضوی امیری توضیح داد: گر چه بانک مرکزی علت اقدام خود را شفاف‌سازی بانک‌ها عنوان کرده است، ولی همان استانداردهای ملی و بین‌المللی IFRS به کشورها فرصت داده است با شرایط اقتصادی خویش و به تدریج اجرایی شوند. جای تعجب دارد که بانک ملت که به عنوان سومین بانک برتر در اقتصاد سال ۱۳۹۵ ایران معرفی شده است در زمان گشایش با این افت قیمت مواجه شده است.

وی تاکید کرد: شاخص بورس نماد اقتصاد کشور است و حمایت از ثبات آن وظیفه همه مسئولین از جمله شورای بورس، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و در نهایت دولت است. ثبات شاخص بورس سبب ایجاد اعتماد عمومی می‌شود و این اعتماد باعث سرمایه‌گذاری در بورس و ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد شد و به نوبه خود به توسعه صنایع در رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیمات مقطعی از قبیل افزایش یکباره خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۳۹۳ ضربه جبران‌ناپذیری به بورس زد و هنوز اثرات آن ادامه دارد.

رضوی امیری تصریح کرد: اخذ بهره مالکانه معادن و اخیرا اجرای ناگهانی استانداردهای IFRS توسط بانک مرکزی ضربه دیگری به این بازار وارد کرد که اثرات منفی آن سال‌ها ادامه خواهد یافت، لذا از دولت درخواست می‌کنیم با حساسیت بیشتر بازار سرمایه را رصد نماید و نسبت به حمایت از آن اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید