خطر فرونشست در تهران جدی است

کدخبر: ۱۶۰۱۰۷
دشت‌های تهران در هر سال ۳۶ سانتی‌متر فرونشست را تجربه می‌کنند که طبق گفته‌های وزیر نیرو کم‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی می تواند این خطر را جدی تر کند. لذا لازم است که در شرایط فعلی برای این مهم تدابیری لحاظ شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ۱۵ سال است که ایران با مساله‌ی خشکسالی دست و پنچه نرم می‌کند و علی‌رغم اینکه متوسط بارش به طور میانگین در سال ۲۵۰ میلی‌متر به ثبت می‌رسید، اما در چند سال اخیر این عدد به ۲۰۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. همچنین درگذشته بیشتر بارش‌ها به صورت برف و در شرایط فعلی به صورت باران انجام می‌شود که این مساله نیز تاثیرات زیادی در خشکسالی کشور داشته است.

علاوه بر این افزایش جمعیت و مصرف نیز موجب ایجاد خشکسالی و بحران آب شده به عبارتی باید گفت که منابع آبی در حال کاهش و میزان مصرف در حال افزایش است. از سوی دیگر نیز باید به این مساله توجه کرد که در حال حاضر ۵۵ درصد از کل آب مصرفی کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

گفتنی است که طی سال‌های اخیر ۱۱۰ میلیارد مترمربع از ذخایر آب استاتیک مصرف شده است که اگر بخواهیم این میزان را جبران کنیم باید ۵.۷ میلیارد مترمکعب کمتر از میزان برداشت فعلی از آب‌های استاتیک داشته باشیم. علاوه بر این نیز باید میزان مصرف از ذخائر دینامیک را پنج میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و تنها در این شرایط می‌توانیم به سطح ایستایی دست یابیم.

طبق اعلام مسوولان آبی کشور برای انجام این کار باید چاه‌های غیرمجاز متوقف شوند و نظارت‌های کشت و بازرسی نیز بیشتر صورت گیرد. همچنین لازم است تاسیساتی ایجاد شود که بتوان روز به روز و ساعت به ساعت منابع زیرزمینی را کنترل کرد.

چیت‌چیان وزیر نیرو در خصوص فرونشست‌های دشت تهران بر این باور است که مسئله فرونشست زمین به دلیل مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی یک پدیده شناخته شده و یکی از خطراتی است که ایران را تهدید می‌کند که البته این مسئله تنها مختص دشت‌های تهران نمی‌شود.

به گفته وی تنها چاره این مسئله اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است اما من به صراحت می‌توانم اعلام کنم که اگر طرح تعادل‌بخشی متوقف شود و برداشت در چاه‌های غیرمجاز ادامه یابد، قطعا مسئله فرونشست می‌تواند به تجهیزات شهری آسیب‌های جدی وارد کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به تصمیم شورای عالی آب اجرای طرح تعادل‌بخشی سرعت خوبی پیدا کرده که انتظار می‌رود بتوانیم نتایج خوبی را نیز از این طرح اتخاذ کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر اعتبار وزارت نیرو برای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته ۱۴ برابر افزایش یافته است و اگر می‌خواهیم بحران آبی در کشور را از بین ببریم باید در ابتدا یک اتحاد بین سازمان‌های مختلف صورت بگیرد.

مساله آب امروز از یک مشکل معمولی فراتر رفته و به یک بحران تمام عیار تبدیل شده است، حل این بحران از یک دستگاه ساخته نیست و باید برای این بحران گسترده که تمام شوون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یک بسیج همگانی صورت بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید