«قطار حومه» الگوی زندگی در تهران را تغییر می دهد

کدخبر: ۱۶۰۲۲۳
وزیر راه وشهرسازی از تغییر الگوی سکونت‌گزینی در کشور با راه‌اندازی قطار حومه‌ای خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با اشاره به موضوع راه‌اندازی راه‌آهن حومه‌ای از سال آینده گفت: این ایده بسیار خوبی بود که پس از طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت.
«قطار حومه» الگوی زندگی در تهران را تغییر می دهد

 آخوندی تصریح کرد: اتصال نقاط شهری از طریق قطارهای حومه‌ای به کلانشهرها اتفاق خوبی است که می‌تواند الگوی سکونت‌گزینی در کشور را نیز با تغییر روبه‌رو کند.

طی هفته‌های گذشته با تصویب مواد 64 و 70 لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس، دولت اجازه پیدا کرد در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، یک شرکت جدید تحت عنوان «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای» تاسیس کند تا در این قالب امکان راه‌اندازی، تجهیز، ساخت و تکمیل قطار حومه‌ای به‌عنوان پرکاربردترین مد حمل و نقل عمومی بین کلان‌شهرها و شهرهای پیرامونی در دنیا فراهم شود.

با تاسیس این شرکت، مشوق‌ها و تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث قطار حومه‌ای در کلان‌شهرها تامین و این نوع سرمایه‌گذاری که به گفته وزیر راه‌وشهرسازی جزو سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شهر تهران و 7 کلان‌شهر دیگر محسوب می‌شود، برای سرمایه‌گذار تضمین خواهد شد.

مطابق آنچه در مجلس تصویب شد، «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای»، به منظور «تقویت حمل‌‌و‌نقل ریلی»، «ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه» و «تسریع و تسهیل توسعه شبکه مترو در مجموعه شهر تهران و سایر کلان‌شهرها»، باید از طریق همکاری با شهرداری‌ها، جلب مشارکت بخش خصوصی نسبت به تامین 2 هزار واگن و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه قطار حومه‌ای طی 5 سال اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید