اظهار امیدواری برای صادرات بنزین از ایران در سال 96

کدخبر: ۱۶۰۲۲۴
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران افزایش پیدا کرده است از روشن شدن نخستین کوره واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس در روز گذشته خبر داد و گفت: امیدوارم از سال آینده صادرکننده بنزین باشیم.
اظهار امیدواری برای صادرات بنزین از ایران در سال 96

به گزارش ایسنا، عباس کاظمی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، از صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی خبر داد و گفت: تقریبا همه اسکله‌های نفتی ما اشغال هستند و قصد داریم دو اسکله دیگر به ماهشهر اضافه کنیم و تعداد اسکله‌ها را به ۶ اسکله افزایش دهیم. امیدواریم میزان صادرات در ۱۰ ماه سال آینده به روزی ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

وی افزود: نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع از امسال صادراتی شده‌اند. در حالی که در سال ۹۳ ایران واردکننده نفت گاز بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد کشورهایی که به آنها فرآورده نفتی صادر می‌کنیم، گفت: بازار صادرات ایران کشورهای عراق، افغانستان، چین و هند هستند.

کاظمی در ادامه در مورد اصلاح و نوسازی پالایشگاه‌ها گفت: الگوهای پالایشگاهی ایران قدیمی است. به غیر از آبادان، اکثر پالایشگاه‌ها در سال ۱۳۴۴ ساخته شده‌اند و مازوت تولید می‌کنند که باید آنها را ارتقا بدهیم. تاکنون نیز اقدامات خوبی برای جذب سرمایه در این زمینه انجام شده است. تا پایان ماه توسعه پالایشگاه آبادان با همکاری چین و ایران شروع می‌شود. رقم اصلی این قرارداد ۳ میلیارد دلار است که در این مرحله ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. قرار است محصولات این پالایشگاه مطابق یورو پنج شود و مازوت این پالایشگاه از ۴۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یابد. زمان این پروژه ۴۵ ماه تعیین شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

آخرین اخبار از توسعه پالایشگاه‌های ایران

کاظمی ادامه داد: همچنین برای توسعه پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز با سرمایه‌گذاران متعدد مذاکره شده است. قرارداد تجاری پالایشگاه اصفهان امضا شده و مطالعات پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز آغاز شده است.

وی با اشاره به ماده ۵۹ اصلاح انرژی اظهار کرد: در این ماده دولت ما را مکلف کرده تا سال ۱۴۰۴ میزان مصرف مازوت را به زیر ۱۰ درصد برسانیم. میزان مصرف مازوت در حال حاضر ۲۴ درصد است. به طور کلی برای توسعه پالایشگاه‌ها به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی توجیه اقتصادی دارد در مورد ۳ پالایشگاه آناهیتا، پارت و بهمن‌گنو توضیح داد: فرآیند جذب سرمایه‌گذاری برای این سه پالایشگاه مرتبا دنبال می‌شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه همت کند.

نسختین کوره واحد بنزین‌سازی خلیج فارس روشن شد

کاظمی در مورد پالایشگاه خلیج فارس نیز اظهار کرد: این پالایشگاه یک پالایشگاه خصوصی است و یکی از دلایل تسریع ساخت آن شرایط پسابرجام بود و تجهیزات اصلی آن مهرماه امسال وارد سایت بندرعباس شد.

وی ادامه داد: دیروز نخستین کوره واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس روشن شد. البته فاز یک این پالایشگاه آماده سرویس است و از آن نفت و گاز صادر می‌شود. همچنین نفتای خلیج فارس به اصفهان منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه واحد بنزین‌سازی پالایشگاه خلیج فارس پیش‌راه‌اندازی شد، افزود: امیدواریم در سال آینده بنزین هم جزو محصولات صادراتی ما باشد. از این پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه نفتا به اصفهان و ۶ هزار بشکه فرآورده صادر می‌شود.

افزایش صادرات فرآورده با تکمیل خط لوله

کاظمی در ادامه با بیان اینکه خطوط لوله به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: این موضوع باعث افزایش ایمنی جاده‌ها شده و همچنین در چند ماه گذشته نیروگاه بندرعباس به خط لوله وصل شد و با اتصال نیروگاه زاهدان به گاز همه نیروگاه‌های ما به جز چابهار به گاز وصل می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود میزان صادرات فرآورده‌ها افزایش پیدا کند. به طور کلی ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها اختصاص داده شده است و امیدواریم سال آینده همه نیروگاه‌ها و برخی از صنایع به گاز وصل شوند.

وی از دوگانه شدن خط لوله آبادان به تهران در سال آینده خبر داد و گفت: مطالعات مهندسی خط لوله بندرعباس به اصفهان نیز آغاز شده است که هنگامی که به اتمام برسد، انتقال همه فرآورده‌ها با خط لوله انجام می‌شود و در نتیجه رفت و آمد ماشین‌ها کاهش پیدا می‌کند.  

معاون وزیر نفت در مورد کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها گفت: کل محصولات پالایشگاه اراک، یورو است که در تهران و کرج توزیع می‌شود. به طور کلی ۸ کلان شهر از بنزین و نفت گاز یورو استفاده می‌کند و آلودگی هوا که گفته می‌شود به دلیل بنزین آلوده است، ناشی از وارونگی دما است. زیرا شهرهای بزرگ کشور در کنار دریا نیستند و این موضوع باعث تجمیع کربن و آلودگی هوا می‌شود.

کاظمی ادامه داد: واحد کیفی‌سازی پالایشگاه بندرعباس راه‌اندازی شد و واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه در بهمن راه‌اندازی می‌شود و ۱۱ میلیون بنزین یورو به بنزین کشور اضافه خواهد شد. پالایشگاه لاوان نیز در حال راه‌اندازی است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه کیفیت یورو ۴ با یورو ۵ تقریبا هم مشابه است، اظهار کرد: تعهد ما یورو ۴ است. البته در طرح جدید پالایشگاه‌های تهران، آبادان و اصفهان یورو ۵ تولید می‌شود همچنین ما سوخت یورو ۶ نداریم.

کاظمی در ادامه با اشاره به طرح پیمایش گفت: این طرح با همکاری وزارت کشور، وزارت راه و ستاد سوخت از مهر ۹۴ آغاز شد که بر اساس آن روزی ۷ میلیون کمتر سوخت به ماشین‌های سنگین تخصیص دادیم تا به همین نسبت قاچاق سوخت کاهش یافت.

افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین

وی از افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین در ۱۰ ماه سال ۹۵ نسبت به ۱۰ ماه سال ۹۴ خبر داد و در مورد دلایل این افزایش توضیح داد: دلیل افزایش بنزین این بوده که ۹ درصد تعداد ماشین‌ها و موتورها افزایش یافت. همچنین ۴.۶ درصد GDP افزایش پیدا کرده است. در مرزها قاچاق رشد منفی داشته و عمده قاچاق نفت گاز بوده که قیمت کمتری دارد.

وی در مورد ظرفیت CNG نیز توضیح داد: ظرفیت CNG ما ۲۱ میلیون مترمکعب است اما فقط از ۲۱ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در کشور ۶۱ میلیون بنزین پایه تولید می‌شود و سعی می‌شود در اوایل سال آینده ۶۵ درصد بنزین داخلی یورو باشد.

کاظمی در ادامه از کاهش مصرف فرآورده‌ها خبر داد و گفت: مصرف فرآورده‌ها در کشور از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در هشت ماه سال ۹۵ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است. به طور کلی بیش از ۹۰ میلیون لیتر نفت گاز، ۶۴ میلیون نفت کوره، ۶ هزار گاز مایع و ۶۱ میلیون لیتر بنزین پایه تولید کرده‌ایم. همچنین ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین وارد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مجلس به پالایش اجازه داده ۵ درصد از فروش فرآورده‌های داخلی را صرف توسعه خطوط لوله، انبار نفت کند که این میزان در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال میزان آن کمتر خواهد بود. این ۵ درصد عوارض به قیمت بنزین اضافه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، گفت: این سرمایه از کشورهای کره و ژاپن تامین می‌شود. همچنین پالایشگاه بندرعباس به ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که از طریق کشور ژاپن تامین می‌شود.

کاظمی در مورد پالایشگاه سیراف توضیح داد: در این پالایشگاه ۴۸۰ هزار کاندنسیت فرآورده از جمله نقت سفید، نفت گاز، LPG و نفت شیرین تبدیل می‌شود. زیرساخت‌های این پالایشگاه فعال است و کار اجرایی ۸ شرکت آن آغاز می‌شود. هر پروژه نیاز به ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه دارد و امیدواریم کار ساخت این پالایشگاه ظرف ۳۶ ماه به پایان برسد.

کاظمی تاکید کرد: پیشرفت نسبتا مطلوب بوده و بعد از برجام توسعه بهتر شد. امیدواریم برجام پایدارتر باشد.

وی در مورد تامین نفت خام پالایشگاه‌ها گفت: اگر پالایشگاه‌ها نفت خام مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند، ۵ درصد تخفیف به آنها داده می‌شود. همچنین فرآورده‌ها با هزینه دولت و بدون ضمانت به آنها تحویل داده می‌شود. در حالی که اگر نفت خام خود را از خارج تهیه کنند، این مزایا به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سوآپ باید توسط شرکت ملی نفت انجام شود نه پالایشگاه‌ها اظهار کرد: مذاکراتی با کشور عراق صورت گرفته و این کشور اظهار تمایل کرده که نفت را از ایران صادر کند. البته این موضوع در مراحل ابتدایی قرار دارد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: البته سوآپ با عراق از طریق پالایشگاه آبادان چند سال طراحی شد و قرار بود خط لوله از عراق به آبادان کشیده شود و خط لوله فرآورده از آبادان به بصره کشیده شود اما کشور عراق در این موضوع جدی نبود. ما آماده انجام این موضوع هستیم.

کاظمی با اشاره به کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها گفت: برای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها به دنبال جذب سرمایه‌ از صندوق ملی و سرمایه‌گذاران هستیم.

کاظمی در ادامه با اشاره به برندسازی جایگاه‌های سوخت گفت: در حال حاضر ما مالک فرآورده‌ها هستیم و ۲۰ میلیون مشتری در جایگاه‌ها داریم. این ۲۰ میلیون غیر آنلاین هستند و نمی‌توانیم به شکایات آنها پاسخ بدهیم. بنابراین باید شرکت خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشند که رضایت مشتری را جلب کنند.

وی تاکید کرد: هدف از برندسازی جایگاه‌ها افزایش پاسخگویی و کیفیت خدمات است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که کدام کشورها برای جذب سرمایه اظهار تمایل کرده‌اند، گفت: کشورهای زیادی از جمله چین، ژاپن، کره، تایوان و ایتالیا اظهار تمایل کرده‌اند اما حجم سرمایه چشم بادامی‌ها بیشتر است.

وضعیت گازرسانی به استان‌های شمالی کشور

کاظمی در ادامه با اشاره به وضعیت گازرسانی در استان‌های شمالی کشور گفت: به طور کلی ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه داریم که ۴.۵ میلیون بشکه آن فرآورده می‌شود. وضعیت گازرسانی به استان‌های شمالی در این ۴۰ روز از ۱۰ دی تا آخر بهمن اندکی با اختلاف روبرو شده که ۲۵ بهمن این قضیه برطرف می‌شود و جایگاه‌های استان‌های شمالی از ۲۵ بهمن CNG سوخت‌گیری می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید