فرمول جدید برای پوشش دغدغه های سهامداران سنگ آهنی

کدخبر: ۱۶۰۸۳۶
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بر آزادسازی قیمت گندله و کنسانتره آهن تاکید کرد و گفت: بنا داریم یک فرمول قیمت گذاری برای این صنعت پیشنهاد دهیم تا دغدغه چندین و چند ساله صنعت سنگ آهن برطرف شود.
فرمول جدید برای پوشش دغدغه های سهامداران سنگ آهنی

حسن امیری در گفتگو با تسنیم به لزوم آزاد سازی قیمت سنگ آهن اشاره کرد که با توجه به اهمیت صنعت سنگ آهن در بازار سرمایه، سازمان بورس به منظور حمایت از صنایع بورسی به رایزنی و مذاکره با دولت پرداخته است.

این مقام نظارتی با اعلام این خبر که سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر موضوع و دغدغه سهامداران مبنی بر حق انتفاع و حقوق دولتی معادن است اظهار داشت: با توجه به اهمیت صنعت سنگ آهن در بازار سرمایه، برای رفع مشکلات این صنعت، بنا داریم که یک فرمول قیمت گذاری مانند پالایشی ها و خوراک پتروشیمی ها را نیز برای این صنعت پیشنهاد دهیم تا به این ترتیب دغدغه چندین و چند ساله صنعت سنگ آهن برطرف شود.

امیری افزود: در واقع تلاش می شود تا بحث حق انتفاع معادن نیز از یک فرمول مشخص تابعیت کند و دغدغه ارزان فروشی وجود نداشته باشد.

وی با بیان این که در حال نهایی کردن این فرمول هستیم ادامه داد: در واقع هدف بر این است که با نهایی کردن این طرح، پس از مدل سازی آن ، صنعت سنگ آهن را رقابت پذیر کنیم.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این پرسش که آیا این فرمول در بودجه 96 اجرایی خواهد شد گفت: ما تمام تلاش خود را برای اجرایی و کاربردی کردن این فرمول به کار بسته ایم اما با توجه به مدت زمان موجود، این فرمول به بودجه 96 نخواهد رسید. بر این اساس در سال 96 مساله کاهش حق انتفاع معادن را در قالب دیگری دنبال می کنیم.

به گفته معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار؛ حقوق دولتی، بهره مالکانه و  قیمت رقابتی همه در این فرمول قرار می گیرند. وی همچنین موافقت اولیه وزارت صمت از اجرایی شدن این فرمول را مورد تاکید قرار داد.

 این گزارش می افزاید: فعالان این صنعت عنوان می کند چنانچه سنگ آهن مانند فولاد در بورس کالا به صورت مرتب عرضه شود به منظور حمایت از صنایع و بازار داخلی می توان تخفیف  5 در صدی را برای محصولات در نظر گرفت و این محصولات را در رینگ داخلی عرضه کرد. بعلاوه این که چنانچه تا سه بار عرضه برای این محصولات تقاضایی وجود نداشت، عرضه در رینگ صادراتی انجام شود. با این شیوه عوارض صادراتی برای سنگ آهن می تواند حذف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید