بررسی علل جو رکودی بورس در بهمن ماه

کدخبر: ۱۶۱۰۹۷
بازار سهام این روزها، کم رمق و کم حجم است که برخی آن را ناشی از روند طبیعی شاخص کل در ماه های پایانی سال می دانند، اما گروهی دیگر از کارشناسان، دلیل این رکود را در وجود بازارهای رقیب مانند اوراق بدهی و دلزدگی فعالان بازار سرمایه از سهامداری جست وجو می کنند.
بررسی علل جو رکودی بورس در بهمن ماه

به گزارش ایرنا، در این میان، بازگشایی نمادهای متوقف که معمولا با افت شدید شاخص همراه است، به عاملی تبدیل شده که فضای منفی معاملات را بیش از پیش تشدید کرده است.

در این رابطه یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار سهام و ایجاد جو رکورد بر فضای معاملاتی، گفت: در سه هفته گذشته شاهد بودیم بورس اوراق بهادار تهران شرایط خوبی نداشته و برای سومین هفته پیاپی با افت شاخص همراه بوده است.

«احسان عامری مقدم» مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در مجموع به دلیل افت شدید در 2 هفته گذشته به علت بازگشایی نماد دو بانک بزرگ، شاهد افت بیشتر شاخص بوده ایم.

وی درباره بازگشایی نمادهای متوقف بورسی، بیان داشت: این روند بازگشایی ها که انتظار می رود به سایر نمادهای بسته شده تسری یافته و آنها نیز در مسیر بازگشایی قرار بگیرند، یک اتفاق مهم و اثر گذار بر بازار است. 

عامری مقدم، به مزیت های بازگشایی نمادهای بانکی اشاره کرد و افزود: آزاد شدن نقدینگی قفل شده در این نمادهای بسته، به بهبود نقدشوندگی بازار سرمایه منجر می شود که یکی از مهمترین ویژگی های ذاتی بازارهای مالی است.

وی، از جمله دلایل دیگر افت شاخص و ایجاد شرایط رکودی را «تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال» دانست و گفت: این مساله سبب افزایش فشار فروش سهام در بین سهامداران شده است. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یک علت دیگر به عملکرد هلدینگ ها و شرکت های بزرگ باز می گردد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با هدف کسب نقدینگی های لازم، تمایل بیشتری به فروش دارند.

عامری مقدم درباره عرضه اولیه گروه دارویی برکت که باعث ناخرسندی فعالان بازار سرمایه شد نیز گفت: در هفته گذشته در بورس تهران شاهد نخستین عرضه اولیه به شیوه ثبت سفارش بودیم که افت قیمت سهم گروه دارویی برکت بلافاصله بعد از عرضه اولیه، سبب بی انگیزگی بیشتر معامله گران بازار شد.

وی یادآور شد: در روزهای آینده به تدریج انتظار برای انتشار نخستین پیش بینی های حسابرسی نشده شرکت ها با نزدیک شدن به اسفندماه برای سال مالی 96 به پایان می رسد. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله مهمترین عوامل در این پیش بینی ها بحث مربوط به قیمت کالا در بازارهای جهانی خواهد بود.

عامری مقدم اضافه کرد: به همین دلیل بیشتر تحلیل گران بازار، منتظر دریافت این گزارش ها هستند تا نسبت به آن عکس العمل مناسبی را اتخاذ کنند. 

وی ابراز امیدواری کرد که با کاهش فشار فروش سهام در روزهای آتی و همچنین انتشار گزارش ها، شاهد بازگشت بورس به روزهای خوب باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید