چتر دولتی برای بازار سهام

کدخبر: ۱۶۱۱۸۶
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان در شرایط متعادل باقی ماند. در بازار دیروز شاخص کل با اتکا به رشد نماد شرکت‌هایی نظیر فولاد‌مبارکه، چادرملو، گل‌گهر و نفت بهران توانست به رشد 11 واحدی شاخص کل دست یابد. با این رشد شاخص به رقم 76 هزار و 828واحد رسید.
چتر دولتی برای بازار سهام

 در بازار دیروز در مهم‌ترین تحول، رئیس سازمان برنامه و بودجه از توقف انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه خبر داد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ظرفیت‌های قانونی دولت برای انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه گفت: دولت اجازه انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دارد، اما به دلیل حفظ ثبات بورس و وارد‌نشدن خدشه به آن از این ظرفیت استفاده نمی‌کند. در گروه خودرویی مدیرعامل سایپا از فروش سهام سایپادیزل براساس تعهد بودجه تا پایان سال خبر داد.

مهدی جمالی در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: براساس تعهد بودجه باید سهام سایپا دیزل تا پایان سال فروخته شود. وی با اشاره به عرضه قطعات شرکت سایپا با برند C Part به مناسبت این همایش بین‌المللی، از عرضه خودرو C4 یا C3 تا پایان سال آینده خبر داد. در گروه خودرویی دیروز همچنین منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ۶ قرارداد خودرویی با خارجی‌ها تا سال ۹۵ نهایی خواهد شد، گفت: در نیمه اول سال آینده نخستین محصول سایپا و سیتروئن تولید و تا پایان ۲۰۱۷ یا فصل اول سال ۲۰۱۸ تولیدات مشترک ایدرو و رنو آغاز می‌شود. در گروه معدنی خبر‌ها حاکی از آن است که جمعه اخیر سنگ‌آهن وارداتی در چین تا 3 دلار رشد داشته و نسبت به هفته قبل نیز 5 دلار بالا رفته است. با اینکه خرید‌ها کم‌شده ولی رونق بازارهای نقدی و آتی (فیوچرز) فولاد، قیمت سنگ‌آهن را بالا کشید.

به گزارش «ایفنا»، سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 86 دلار و 75 سنت هر تن سی‌اف‌آر چین شده که از سپتامبر 2014 بی‌سابقه بوده است. قیمت قرارداد ماه مه‌در بورس دالیان و میلگرد در بورس شانگهای به ترتیب 7 و 17 دلار بر هر تن در یک روز بالا رفت. بنابراین میزان رشد قیمت هفتگی آنها به ترتیب 11 و 31 دلار بر تن بود. بیلت در بازارداخلی چین نیز 9 دلار در یک روز بالا رفته و 16 دلار بهبود هفتگی داشته است. برخی علت این رشد قیمت را این می‌دانند که آمار رسمی چین اعلام کرده در ژانویه واردات سنگ‌آهن 9/ 11 درصد رشد سالانه و 4/ 3 درصد بهبود ماهانه داشته و به 92 میلیون تن رسیده است. با اینکه اواخر ماه تعطیلات سال نو چینی بود.

 

این بهبود نشان می‌دهد تقاضای فولاد‌سازان چینی مطلوب بوده است. با این حال تحلیلگران معتقدند رشد قیمت‌ها تنها جنبه بازارسازی دارد و تحت‌تاثیر اخبار خوب بوده و تقاضای واقعی هنوز بهتر نشده است. در گروه ساختمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. در این گروه نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی در فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ایستاد. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به‌عنوان هشتاد و سومین شرکت حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس در گروه پیمانکاری صنعتی با نماد «وپسا» درج شد و در صف عرضه اولیه ایستاد.

این شرکت در حوزه‌های خدمات تخصصی نصب، حمل و جابه‌جایی‌ سازه‌های سنگین، تولید فوم سختxps، فعالیت‌های بازرگانی در حوزه جرثقیل‌های سبک و خدمات پس از فروش و فعالیت‌های بازرگانی مشغول به ارائه خدمات بوده و دارای سال مالی 30 اسفند و با سرمایه 250 میلیارد تومانی بوده که سود هر سهم سال مالی 95 را 146 ریال پیش‌بینی کرده است. سهامدار عمده «وپسا»، شرکت عمران سرمایه آیریک خزر با مالکیت 98 درصدی است. درمجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 171میلیارد تومان و در فرابورس به 967میلیارد تومان به دلیل معاملات اوراق مشارکت بالغ شد.

گزارش از همایون دارابی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید